Vibration (တုန္ခါမႈ) နဲ႔ပတ္သက္တဲ႔ အတိုအထြာ မွတ္စရာေလးေတြပါ။
Ebgine ပိုင္းဆိုင္ရာ တုန္ခါမႈမ်ား
စက္မႈပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ အေျခခံတုန္ခါမႈ ( 8 ) မ်ိဳး႐ွိသည္။ ၄င္းတို႔မွာ -
1. Free Vibration
2. Forced Vibration
3. Undamped Vibration
4. Damped Vibration
5. Linear Vibration
6. Nonlinear Vibration
7. Deterministic Vibration
8. Random Vibration စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
၄င္းတို႔အထဲမွ Forced Vibration သည္ engine တုန္ခါမႈအတြက္ အေျခခံက်ေသာ တုန္ခါမႈျဖစ္ပါသည္။
Engine တလံုးတြင္
၁။ engine စတင္ ႏိႈးစအခ်ိန္တြင္ေသာ္၄င္း
၂။ load သံုးလိုက္ေသာအခ်ိန္တြင္္ေသာ္၄င္း
၃။ clutch ျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္လိုက္ေသာအခ်ိန္တြင္္ေသာ္၄င္း
၄။ engine အားရပ္တန္႔လိုက္ေသာအခ်ိန္တြင္္ေသာ္၄င္း စသည့္အခ်ိန္မ်ားတြင္ တုန္ခါမႈ ျဖစ္ေပၚတတ္ပါသည္။
တခါတရံတြင္ combustion ေၾကာင့္ေသာ္၄င္း ၊ Vibration damper ခ်ိဳ႕ယြင္းပ်က္စီးလ်င္ေသာ္၄င္း ၊ Ball Bearings မ်ား ခ်ိဳ႕ယြင္းပ်က္စီးလ်င္ေသာ္၄င္း ၊ သာမန္စက္လည္ႏႈန္းတြင္ေသာ္၄င္း ၊ Gearbox or transmission ေၾကာင့္ေသာ္၄င္း ၊ timing belt ေၾကာင့္ေသာ္၄င္း ၊
engine ၏ critical speed ၌ေသာ္၄င္း ၊ engine စႏိႈးစ အခ်ိန္ႏွင့္ ရပ္တန္႔စဥ္ အခ်ိန္တို႔တြင္၄င္း တုန္ခါမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚတတ္ပါသည္။
Diesel engine မ်ားတြင္ တုန္ခါမႈျဖစ္ေပၚရျခင္း အေၾကာင္းရင္းမ်ား
၁။ မညီမွ်ေသာ အထက္ ေအာက္ ေရြ႔လ်ားမႈအားမ်ားႏွင့္ ေထာင္လိုက္ႏွင့္ အလ်ားလိုက္ေရြ႔လ်ားေနေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ ဗဟိုခြာအားမ်ားေၾကာင့္ ၄င္း ၊
၂။ piston သည္ cylinder ထဲတြင္ ေရြ႔လ်ားေသာအခါ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အလ်ားလိုက္အားေၾကာင့္၄င္း(သို႔) gas pressure ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ side thrust effect ေၾကာင့္ ၄င္း ၊
၃။ ဝန္ခ်ိန္အလိုက္ ျဖစ္ေပၚေသာအားမ်ားေၾကာင့့္၄င္း၊ inertia force မ်ားေၾကာင့္၄င္း ၊
၄။ gas pressure ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ လိမ္အားေၾကာင့့္၄င္း ၊ ဝန္ခ်ိန္အလိုက္
ေျပာင္းလဲျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ လိမ္အားေၾကာင့္၄င္း-------ျဖစ္ပါသည္။
Diesel engine မ်ားတြင္ ျဖစ္ေပၚေသာ
တုန္ခါမႈ အမ်ိဳးအစားမ်ား
1. Shaking
၄င္းသည္ engine မ်ားတြင္ piston သည္ အထက္ ေအာက္ ေရြ႔လ်ားေစၿပီး connecting rod မွ ေဘးဘယ္ညာေရြ႔လ်ားလ်က္ crankshaft အား လည္ပတ္ေစျခင္းအားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ တုန္ခါမႈမ်ိဳးကို ေခၚပါသည္။
2. Rocking
၄င္းသည္ engine ၏ ဟန္ခ်က္တဘက္တြင္ သက္ေရာက္ေနေသာ အလ်ားလိုက္အားမ်ားႏွင့္ engine ၏ ဟန္ခ်က္တည့္တည့္သို႔ သက္ေရာက္ေနေသာအားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေစသည့္ တုန္ခါမႈမ်ိဳးကို rocking ဟု ေခၚသည္။
3. Pitching
၄င္းသည္ engine ၏ အစြန္းဘက္မ်ား အနိမ့္အျမင့္မညီညာမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ ေဒါင္လိုက္အား စံုတြဲမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚသည့္တုန္ခါမႈမ်ိဳးကို Pitching ဟုေခၚပါသည္။
4. Yawing
၄င္းသည္ engine ၏ ဘယ္ ညာအစြန္းမ်ားသည္ ပိုမိုေရြ႔လ်ားေစၿပီး အလ်ားလိုက္ျဖစ္ေပၚေသာအားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာတုန္ခါမႈမ်ိဳးကို Yawing ဟုေခၚပါသည္။
5. Torsional
၄င္းသည္ engine တြင္ crankshaft လည္ပတ္ေသာအခါ ၄င္းတြင္လိမ္အားျဖစ္ေပၚလာသည္။ ယင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာေသာတုန္ခါမႈကို Torsional ဟုေခၚပါသည္။
Diesel engine ၏ crankshaft တြင္ counter weight တပ္ဆင္အသံုးျပဳ ရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္
၄င္း၏ အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္မွာ crankshaft လည္ပတ္ေသာအခါ Yawing ႏွင့္ Pitching တုန္ခါမႈမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚလာသည္။ ထိုအားစံုတြဲေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ တုန္ခါမႈမ်ား ပေပ်ာက္ေစရန္ ျဖစ္သည္။
Crankshaft တြင္ Vibration Damper တပ္ဆင္ရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္
၄င္းမွာ engine သို႔ သက္ေရာက္ေစေသာ ဒဏ္အားမ်ား ကာကြယ္ရန္ႏွင့္ မညီမွ်ေသာ အားစံုတြဲမ်ားကိုျဖစ္ေစေသာ တပ္ဆင္မႈမ်ားကို ၄င္း ကာကြယ္ရန္ျဖစ္သည္။
Crankshaft အေၾကာင္း
Engine တလံုး၏ လႈပ္႐ွားမႈအားႏႈန္းထားႏွင့္ အေလးခ်ိန္တို႔၏အခ်ိဳးကို မ်ားႏိုင္ေစရန္အတြက္ တြဲဘက္ cylinder မ်ားသည္ တခုႏွင့္တခု နီးကပ္ႏိုင္သမွ် နီးကပ္စြာ ပံုထုတ္ျပဳလုပ္ရေပသည္။ တြဲဘက္ cylinder ႏွစ္လံုး၏ ဗဟိုခ်က္မ်ားအကြာအေဝးသည္ ကန္႔သတ္ခ်က္႐ွိေနသည္။ ထိုအကြာအေဝးအတြင္းတြင္ main bearing တခု ၊ crank pin တခု ၊ crank web ႏွစ္ခုအတြက္ ေနရာ ပါဝင္ေစႏိုင္ရမည္။ လံုေလာက္သည့္ အရြယ္အစားတူ bearing မ်ားကိုတပ္ဆင္ရန္ ၊ လိုအပ္ေသာ ေနရာမ်ားျဖင့္ engine တခုလံုး၏ အတိုင္းအတာမ်ားႏွင့္ အေလးခ်ိန္တို႔ကို စီမံခန္ ့ခြဲႏိုင္ေလသည္။ Crankshaft အား အတိုႏိုင္ဆံုး စီမံထားျခင္းေၾကာင့္ ၄င္းသည္ စက္အစိတ္အပိုင္းမ်ားအနက္ ဒဏ္အမ်ားဆံုးခံရေသာ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္သည္။
Crankshaft သည္ မီးေလာင္ကြၽမ္းမႈေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာေသာဝန္ခ်ိန္ႏွင့္ bearing မ်ား၏ ဒဏ္ျပန္အားမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေသာ stress မ်ားကို ၾကံ့ၾကံ့ခိုင္ႏိုင္ရမည့္အျပင္ Crankshaft ၏ ေဝွ႔ယမ္းျခင္း ၊ centrifugal inertia force ႏွင့္ လိမ္အားဒဏ္မ်ား (torsion) ကိုလည္း ခံႏိုင္ရည္႐ွိရမည္။ ဤေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအားလံုးသည္ crank pin ႏွင့္ main bearing အၾကား႐ွိ crank web မ်ား၌ က်ေရာက္ေနၾကသည္။
crank pin ကို အတိုႏိုင္ဆံုး လုပ္ႏိုင္ေလေလ ၄င္း၏ေတာင့္တင္းမႈလည္း မ်ားေလေလျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ crank pin ၏အလ်ားကို ခြင့္ျပဳႏိုင္ေသာ ဝန္ခ်ိန္မ်ားျဖင့္ ကန္႔သတ္ေပးသည္။
Crankshaft ကို မ်ားေသာအားျဖင့္ High carbon steel သံမဏိအား ပံုထု၍ျပဳလုပ္ထားခါ journal ႏွင့္ web တို႔ကို တသားတည္းျဖစ္ေအာင္ စက္ျဖင့္စား၍ "သ" ထားေလသည္။ power / weight အခ်ိဳးမ်ားေသာ engine မ်ားတြင္ ပံုေလာင္း Crankshaft မ်ားကို အသံုးျပဳၾကသည္။
Engine အငယ္ေလးမ်ား၏ Crankshaft ကို မ်ားေသာအားျဖင့္ crank pin ႏွင့္ journal pin တို႔၏ မ်က္ႏွာျပင္မ်ားကို nitrate ဓာတ္ျဖင့္ မာေၾကာေအာင္ ျပဳလုပ္ေပးထားၾကသည္။ Crankshaft တို႔တြင္ အေလးခ်ိန္ညီမွ်ျခင္းျဖစ္ေစရန္အခ်က္သည္ အထူးအေရးႀကီးေသာ အခ်က္ျဖစ္၍ balance weight မ်ား တပ္ဆင္ေပးျခင္းျဖင့္ ထိုညီမွ်မႈကို ရ႐ွိေစသည္။
Bearing အသံုးျပဳရျခင္း ရည္ရြယ္ခ်က္
လည္ပတ္ေနေသာ ဝန္႐ိုးမ်ား ၊ လႈပ္႐ွားေနေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ထမ္းထားရန္ႏွင့္ က်ေရာက္ေသာ ဒဏ္အားကို အျခားတေနရာသို႔ ကူးေျပာင္းေပးရန္ျဖစ္သည္။
Crankshaft Bearing မ်ားေပၚသို႔ ဝန္ခ်ိန္ (၂) မ်ိဳးသက္ေရာက္သည္ -
၁။ piston ေပၚသို႔သက္ေရာက္ေသာ gas pressure
၂။ အတက္အဆင္းအစိတ္အပိုင္းႏွင့္ လည္ပတ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနေသာအား( force of inertia )
Critical speed
Crankshaft rotation ေၾကာင့္ ထြက္လာတဲ႔ frequency ႏွင့္ combustion ေၾကာင့္ piston မွထြက္လာတဲ႔ (သို႔) connecting rod မွ ထြက္လာတဲ႔ frequency တူညီသြားလ်င္ Crankshaft (သို႔) connecting rod က်ိဳးတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုသို႔ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည့္ r.p.m တြင္ engine အား ၊ ၄င္း r.p.m တနည္းအားျဖင့္ ထုတ္လုပ္သူမွ သတ္မွတ္ထားသည့္ critical r.p.m တြင္ မေမာင္းရဟု သတ္မွတ္ထားသည္။ ထိုသတ္မွတ္ထားေသာ speed (r.p.m) တြင္ critical speed ျဖစ္ေပၚတတ္သည္။
ပညာ႐ွင္အားလံုးအားေလးစားလ်က္
Credit...
ေအာင္ျမင္သူ - ဆားဗစ္ အင္ဂ်င္နီယာ
No comments:
Post a Comment