အေအးခံရည္ အပူခ်ိန္ ကိုေထာက္လွမ္း ေပးေသာ ဆင္ဆာ
♓♓♓♓♓
♓♓♓♓♓
ကြန္ပ်ဴတာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈနဲ႔ လည္ပတ္ အလုပ္လုပ္တဲ့ ေခတ္ေပၚကား အင္ဂ်င္မ်ား အတြင္းပိုင္း အပူခ်ိန္ အေျခအေန ဘယ္ေလာက္ ရွိေနသလဲ ဆိုတာကုိ ေစာင့္ၾကည့္ေထာက္လွမ္း ေပးေနတဲ့ အာ႐ံုခံကိရိယာကုိ ECT ဆင္ဆာလို႔ ေခၚပါတယ္။ Engine Coolant Temperature ကုိ ECT လို႔ အတိုေကာက္ သတ္မွတ္ပါတယ္
။
အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္မွာ လည္ပတ္ ေနတဲ့ အေအးခံရည္ရဲ႔ အပူခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္ ရွိေနသလဲ ဆိုတာကုိ ကြန္ပ်ဴ တာေခၚ PCM (Powertrain Control Module) ကသိရွိေနဖို႔ အေရးႀကီးပါ တယ္။ ေခတ္ေပၚ ဓာတ္ဆီအင္ဂ်င္ တစ္လံုးရဲ႔ လည္ပတ္လႈပ္ရွားမႈ အားလံုးကုိ PCM ကြန္ပ်ဴတာကပဲ ထိန္းခ်ဳပ္ ပါတယ္။
အင္ဂ်င္ဘေလာက္ ထဲမွာ အတြင္းပုိင္း အပူေတြကို စုပ္ယူႏုိင္ဖို႔ ေရလိုင္းေတြရွိပါတယ္။ အင္ဂ်င္ဟတ္ (Head) နဲ႔ ဆလင္ဒါစလစ္ ပတ္လည္ မွာ အင္ဂ်င္မီးေလာင္ ေပါက္ကြဲရာက ေန ထြက္လာတဲ့အပူေတြကို Coolant အေအးခံရည္က စုပ္ယူၿပီး သယ္ေဆာင္သြား ပါတယ္။ ေရတိုင္ကီထဲ ေရာက္မွ ျပင္ပ ေလေအးေတြနဲ႔ ထိေတြ႔ ၿပီး Coolant အေအးခံရည္ထဲမွာ ေအာင္းေနတဲ့ အပူေတြကို စြန္႔ထုတ္ ေပးပါတယ္။ Coolant အေအးခံရည္ ေတြ ေအးေနသလား၊ ပူေနသလား၊ ပံုမွန္လည္ပတ္ေနတဲ့ အပူခ်ိန္မွာပဲ ရွိသလား၊ အပူလြန္ကဲၿပီး ေရဆူေန သလား စတဲ့ အပူခ်ိန္အေျခအေနေတြ ကို အာ႐ံုခံၿပီး ကြန္ပ်ဴတာကုိ သတင္း ပုိ႔ေပးေနတာ ECT Sensor ျဖစ္ပါ တယ္။
ECT ဆင္ဆာကရတဲ့ အပူခ်ိန္ data ေတြဟာ ကြန္ပ်ဴတာ PCM အတြက္ အလြန္ အေရးႀကီးပါတယ္။ အင္ဂ်င္ Management System တစ္ခုလံုးရဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာက်တဲ့ ထိန္း ခ်ဳပ္မႈေတြမွာ တျခားအာ႐ံုခံဆင္ဆာ ေတြထက္ပုိၿပီး အေရးပါေနတာ ေၾကာင့္ ECT Sensor ကုိ Master Sensor လို႔ေတာင္ ေခၚၾကပါတယ္။
ECT (Engine Coolant Temperature) ဆင္ဆာက အင္ဂ်င္အေအးခံရည္ ရဲ႔ အပူခ်ိန္ အေျခအေနကုိ မွန္ကန္ တိက်စြာအာ႐ံုခံၿပီး ကြန္ပ်ဴတာ PCM ကုိ သတင္းပုိ႔ႏုိင္မွသာ အင္ဂ်င္လည္ပတ္မႈ မွန္ကန္ၿပီး အင္ဂ်င္ စြမ္းေဆာင္ရည္ အျမင့္ဆံုးရရွိႏုိင္ပါတယ္။
အင္ဂ်င္စက္ စၿပီးလည္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အင္ဂ်င္ ေအးေနပါတယ္။ အင္ဂ်င္ေအးေနတဲ့အခ်ိန္နဲ႔ အင္ဂ်င္ ပူေႏြးလာၿပီး ပံုမွန္ Operating အပူခ်ိန္ကုိ ေရာက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အင္ဂ်င္ လည္ပတ္မႈ အေျခအေနေတြ မတူညီ ႏိုင္ပါဘူး။ အင္ဂ်င္ေအးေနတဲ့ အေျခ အေနမွာ ေလာင္စာဆီ ေရာစပ္တဲ့အခ်ဳိး က Rich Fuel Mixture ျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ဒါမွအင္ဂ်င္ Idle Speed မွန္ မယ္။
အင္ဂ်င္တုန္ခါမႈ ျဖစ္တာကုိ တားဆီးႏုိင္မယ္။
အင္ဂ်င္လည္း ျမန္ ျမန္ပူလာမယ္။
အင္ဂ်င္တျဖည္းျဖည္း ပူလာၿပီး ပံုမွန္လည္ပတ္ ႏုိင္တဲ့ အပူခ်ိန္တစ္ခု ေရာက္သြားရင္လည္း အင္ဂ်င္ပူေနၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ကြန္ပ်ဴတာ PCM ကသိဖုိ႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွလည္း ေလာင္စာဆီ ေရာစပ္မႈအခ်ဳိးကုိ ျပန္ၿပီး ခ်ေပးမယ္။ တကယ္လို႔ ECT Sensor က မွားယြင္းေနၿပီး အပူခ်ိန္အာ႐ံုခံတာ ကုိ မွန္ကန္ေအာင္ သတင္း မပို႔ႏုိင္ခဲ့ရင္ PCM ကြန္ပ်ဴတာက အင္ဂ်င္ ေအးေန ေသးတယ္လို႔ပဲ မွတ္ယူၿပီး ဆီေရာစပ္မႈ အခ်ဳိးက မ်ားေနမယ္။
ဆီစားမ်ား မယ္။
အီမစ္ရွင္းေတြ မ်ားမ်ားထြက္ၿပီး ေလထု ညစ္ညမ္းေစမယ့္ အိတ္ေဇာ ဓာတ္ေငြ႔ေတြ ထြက္မယ္။ ပုိဆိုးတာက ေရတုိင္ကီ အေအးခံတဲ့ ပန္ကာ လည္သင့္တဲ့ အခ်ိန္မွာ မလည္ေသးဘဲ ေနာက္က်ၿပီး လည္တာေၾကာင့္ အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ ျမင့္တက္လြန္းတာ မ်ားၿပီး ေရဆူႏုိင္တယ္။
❄ အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္မွာ ေရတုိင္ကီကုိ အေအးခံတဲ့ပန္ကာက လွ်ပ္စစ္ပန္ကာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပန္ကာက အၿမဲတမ္း ပံုေသ မလည္ပါဘူး။ လိုအပ္ မွလည္ပါတယ္။ မလုိေသးရင္နားထား ပါတယ္။ ရပ္လိုက္၊ လည္လိုက္၊ ျပန္ နားလိုက္၊ ျပန္လည္လိုက္ ပံုစံမ်ဳိးျဖစ္ပါ တယ္။ အင္ဂ်င္ စၿပီး လည္တဲ့ အခ်ိန္မွာ ေအးေနပါေသးတယ္။ ပူေႏြးလာၿပီး ပံုမွန္လည္ပတ္တဲ့ Operating အပူ ခ်ိန္ေရာက္မွ ပန္ကာကုိ လည္ေစပါ တယ္။
ေရတိုင္ကီထဲမွာ အေအးခံရည္ မပူမခ်င္း ပန္ကာ မလည္ေသးပါဘူး။ ပူလာမွပန္ကာကုိ လည္ေစပါတယ္။ ေရတိုင္ကီေအးသြားရင္ ပန္ကာျပန္ ရပ္သြားပါတယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး လွ်ပ္စစ္ ပန္ကာကုိ ကစားႏုိင္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ ေပးေနတာက PCM ကြန္ပ်ဴတာ ပါ။ PCM ကလည္း ECT ဆင္ဆာက သတင္းပုိ႔တဲ့ Data ကိုအေျခခံပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ အေအးခံ စနစ္ ပံုမွန္လည္ပတ္ေနႏုိင္ဖို႔ ECT ဆင္ဆာက အေရးႀကီးတဲ့ ေနရာမွာရွိ ေန ပါတယ္။ ဒီဆင္ဆာ ေကာင္းေကာင္း အလုပ္ မလုပ္တာနဲ႔ ပန္ကာ ေလဆြဲအား လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ မမွန္ ကန္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ ျမင့္ တက္လာႏုိင္ပါတယ္။
အင္ဂ်င္ Overheat ျဖစ္ရင္ ေတာ့ အင္ဂ်င္ရဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ မမွန္ေတာ့ပါဘူး။ အင္ဂ်င္အပူလြန္ကဲ မႈျဖစ္ၿပီး အင္ဂ်င္ ပ်က္စီး သြားေစႏုိင္ပါ တယ္။ အရမ္းပူလာရင္ အင္ဂ်င္က်ပ္ ၿပီး ထိုးရပ္သြားမယ္။
ဂတ္စ္ကတ္ျပတ္ ထြက္မယ္။
အင္ဂ်င္ဟတ္ လန္႔ၿပီး ကြဲ တတ္တယ္။
အင္ဂ်င္ အပူလြန္ကဲရာကေန ေနာက္ဆံုး မီးထၿပီး ေလာင္သြား ႏုိင္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ တခ်ဳိ႔ကားေတြမွာ Cooling Fan အတြက္သီးျခား Coolant Sensor ကို တပ္ဆင္ ထားတယ္။ လွ်ပ္စစ္ပန္ကာ အဖြင့္ / အပိတ္ ပံုမွန္ လုပ္ႏုိင္ဖို႔ သီးသန္႔ Sensor နဲ႔ သီးသန္႔ Fan Circuit ထားေပးတယ္။ Coolant Sensor ဆိုတာ ကြန္ပ်ဴတာထိန္းခ်ဳပ္မႈ နဲ႔ လည္ပတ္ေနတဲ့ အင္ဂ်င္ေတြအတြက္ အေရးႀကီးတယ္။ Fuel Injector က ေရာစပ္ေပးတဲ့ ေလာင္စာဆီ အခ်ဳိး အစား၊ မီးတိုင္မင္ (Firing Timing) မီးေပးေစာတာ၊ ေနာက္က်တာ၊ အင္ဂ်င္ Slow လည္ပတ္မႈ မွန္ကန္ၿပီး တည္ ၿငိမ္ေနဖို႔ Emission ထုတ္္လႊတ္မႈ အနည္းဆံုးျဖစ္ဖို႔ ဆီစားသက္သာၿပီး အင္ဂ်င္စြမ္းေဆာင္ရည္ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ဖို႔ အဓိကက်တဲ့ ဆင္ဆာကေတာ့ ECT Sensor ပဲျဖစ္ပါတယ္။
အပူခ်ိန္တိုင္းတာေပးတဲ့ အာ႐ံုခံ ဆင္ဆာ အမ်ားစုက Thermistors အမ်ဳိးအစား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအမ်ဳိးအစားက အပူခ်ိန္ကုိ လိုက္ၿပီး လွ်ပ္စစ္ ခုခံအား (Resistance) ေျပာင္းလဲ တတ္တယ္။ Negative Temperature Coefficient (NTC) အမ်ဳိးအစား Sensor ေတြရဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္က အပူခ်ိန္ ျမင့္တက္လာရင္ ခုခံအား (Resistance) ပမာဏ ေလ်ာ့က်သြား တယ္။ အင္ဂ်င္ေအးေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ NTC Sensor မ်ားရဲ႔ သဘာ၀က လွ်ပ္စစ္ ခုခံမႈ အမ်ားဆံုး ျဖစ္တယ္။ အင္ဂ်င္စက္ႏိႈးၿပီး တျဖည္းျဖည္း ပူလာ တာနဲ႔ ခုခံအားေတြလည္း ေလ်ာ့က် လာတယ္။
❄ Coolant Sensor ကို PCM ကြန္ပ်ဴတာက လာတဲ့ ၀ါယာႏွစ္စနဲ႔ ဆက္သြယ္ထားတယ္။ ဗို႔အားပမာဏ 5 Volts ရွိတယ္။ အပူခ်ိန္ေျပာင္းလဲ သလို ခုခံအား လိုက္ပါ ေျပာင္းလဲေပး ႏုိင္တဲ့ NTC Sensor အမ်ဳိးအစားက ကြန္ပ်ဴတာ PCM ကိုျပန္သြားတဲ့ ၀ါယာမွာ ဗို႔အားပမာဏ အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ အင္ဂ်င္ အပူခ်ိန္တက္လာရင္ အေအးခံရည္ ပူလာတာေၾကာင့္ NTC ဆင္ဆာရဲ႔ ခုခံအားေတြ က်ဆင္းသြားမယ္။ PCM ကို Return ျပန္လာတဲ့ ၀ါယာစမွာ ဗို႔အားေတြ ျမင့္တက္လာမယ္။ ေအး သြားရင္ ဗုိ႔အား ျပန္က် သြားမယ္။ NTC ဆင္ဆာက အပူခ်ိန္ ေျပာင္းလဲ မႈကုိ ခုခံအား ေျပာင္းလဲေစျခင္းနဲ႔ တံု႔ ျပန္တယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး NTC ဆင္ဆာ ကေန Return ျပန္လာတဲ့ ဗို႔အား အနည္းအမ်ားေပၚ မူတည္ၿပီး အင္ဂ်င္ အပူခ်ိန္ ေျပာင္းလဲမႈ အေျခအေနကုိ ႏိႈင္းယွဥ္မွတ္သားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ECT ဆင္ဆာက ေထာက္လွမ္း သတင္းပုိ႔တဲ့ ဗို႔အား အတက္အက် Signal ကို PCM က လက္ခံၿပီး အင္ဂ်င္လည္ပတ္မႈကုိ အေကာင္းဆံုး ျဖစ္ေစဖုိ႔ တြက္ခ်က္ ၫႊန္ၾကားပါတယ္။ PCM ကြန္ပ်ဴတာရဲ႔ ၫႊန္ၾကား ထိန္းေက်ာင္းမႈေတြဟာ ECT ဆင္ဆာရဲ႔ သတင္းေပးပုိ႔မႈ Data ေတြ အေပၚမွာ အဓိကက်ပါတယ္။ ယာဥ္ေမာင္းသူ က အင္ဂ်င္ရဲ႕ အပူခ်ိန္အေျခအေနကုိ ဒတ္ခ်္ဘုတ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ Temperature Gauge မွာ ၾကည့္ႏုိင္ပါ တယ္။
ECT Sensor ယူနစ္ကုိ တခ်ဳိ႔ ကားေတြမွာ အင္ဂ်င္ Head ထဲမွာ တစ္လံုး၊ ေရတိုင္ကီမွာ တစ္လံုး တပ္ဆင္ေလ့ရွိပါတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာ ထိန္း ခ်ဳပ္တဲ့ေခတ္ေပၚ EFI အင္ဂ်င္ေတြ မွာ ECT Sensor က အဓိကက်တဲ့ အာ႐ံုခံဆင္ဆာ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ Coolant Sensor မူမမွန္ရင္၊ ပ်က္စီး ခြၽတ္ယြင္းလာရင္ အင္ဂ်င္လည္ပတ္မႈ အင္ဂ်င္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ မမွန္ ေတာ့ဘဲ ဆံုး႐ႈံးမႈေတြ မ်ားလာပါ တယ္။ ဆင္ဆာ မေကာင္းတဲ ့ေရွ႔ေျပး လကၡဏာေတြကေတာ့
>> အင္ဂ်င္ဆီစားမ်ားလာမယ္။
>> Emission ထုတ္လႊတ္တာ မ်ားၿပီး Emission Test စမ္းသပ္ ၾကည့္ပါက က်႐ႈံးတာေတြ႔ရပါလိမ့္ မယ္။
>> Cooling Fan လည္ပတ္မႈ မမွန္တာေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ Overheat ျဖစ္မယ္။ ေရတိုင္ကီ ေရဆူမယ္။
Coolant Sensor ေတြမွာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္တတ္တဲ့ ျပႆနာေတြ ကေတာ့ ၀ါယာရိန္း အမွားျဖစ္တာ၊ ၀ါယာ ခြၽတ္ယြင္းတာပါပဲ။ ၀ါယာ လြတ္ေနတာမ်ဳိး၊ Connector အဆက္ ေတြ ေခ်းတက္ၿပီး တျဖည္းျဖည္းယုိ ယြင္း ပ်က္စီးတာမ်ဳိး ျဖစ္တတ္ပါ တယ္။
Coolant Sensor ကို OBD II Scan Tool ထုိးၿပီး
အျပစ္ရွာၾကည့္ ရင္ ေတြ႔ရမယ့္ Codes နံပါတ္ေတြ ကေတာ့
• P 0115
• P 0116
• P 0117
• P 0118
• P 0119
• P 0116
• P 0117
• P 0118
• P 0119
Coolant Sensor ကိုဗို႔အား တုိင္းၿပီး စစ္ေဆး ၾကည့္ႏိုင္ပါေသး တယ္။ ဗို႔အားတိုင္း ဒီဂ်စ္တယ္မီတာ တစ္လံုးေတာ့လိုပါတယ္။ အင္ဂ်င္ ေအးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ဗို႔မီတာနဲ႔ တုိင္း ၾကည့္ရင္ 3 Volt ေလာက္ပဲျပမယ္။ ကားစက္လည္ၿပီး အင္ဂ်င္တျဖည္း ျဖည္း ပူလာပါက ဗုိ႔အားက်ဆင္းလာ ၿပီး 1.2 V ကေန 0.3 V အထိ ငါးမိနစ္ အတြင္း ျပလွ်င္ အင္ဂ်င္ရဲ႔အပူခ်ိန္ ဟာ ပံုမွန္ စက္လည္ပတ္ေနတဲ့ အပူခ်ိန္ျပျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္လို႔ 5 Volt နီးပါးဆိုရင္ေတာ့ Coolant Sensor ဟာ Open ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ Earth လြတ္ေနတယ္ ဆို တဲ့ သေဘာ သက္ေရာက္ပါတယ္။
တကယ္လို႔ ဗို႔အားက လံုး၀မျပဘူး ဆို ရင္ေတာ့ ဆင္ဆာထဲမွာ Short ဆား ကစ္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဆင္ဆာမမွန္ရင္ အသစ္တစ္လံုး အစားထုိး လဲေပးဖို႔ လိုပါတယ္။
Coolant ဆင္ဆာလဲ ၿပီးလွ်င္ အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္မွာ အေအးခံရည္ ထပ္ျဖည့္ေပးဖို႔ လိုပါ တယ္။ သံုးႏွစ္၊ ေလးႏွစ္ ေလာက္ ၾကာေအာင္ သံုးထားတဲ့ Coolant ဆို ရင္လည္း အသစ္လဲေပးဖုိ႔ လိုပါတယ္။
ေခတ္ေဟာင္းကားအင္ဂ်င္မွာ Coolant Sensor ဟာ အေရးမႀကီး ေပမယ့္ ေခတ္ေပၚ ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ ထိန္းအင္ဂ်င္ ေတြမွာေတာ့ Coolant Sensor က တျခား ဆင္ဆာေတြထက္ ပုိၿပီး အဓိကက်ၿပီး အေရးႀကီးပါ တယ္။
ဆင္ဆာ မေကာင္းရင္ အင္ဂ်င္ လည္ပတ္မႈ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ မမွန္ေတာ့ဘူး။
> ဆီစားမ်ားေနမယ္။
> အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ျမင့္တက္မယ္။
> အင္ဂ်င္ Slow မွာ တုန္ခါေနမယ္။
> အီမစ္ရွင္းထုတ္လႊတ္မႈေတြမ်ားလာ မယ္။
> ေရတိုင္ကီေရဆူမယ္။
> Electrical Fan လည္ပတ္တာ ေနာက္ က်မယ္။
ဆင္ဆာေကာင္းမွ အင္ဂ်င္ Performance ေကာင္းၿပီး ဆီစား သက္သာမယ္။ အင္ဂ်င္စြမ္းရည္ Efficiency ပုိေကာင္း လာမယ္။
ဆင္ဆာ မေကာင္းရင္ အင္ဂ်င္ လည္ပတ္မႈ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ မမွန္ေတာ့ဘူး။
> ဆီစားမ်ားေနမယ္။
> အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ျမင့္တက္မယ္။
> အင္ဂ်င္ Slow မွာ တုန္ခါေနမယ္။
> အီမစ္ရွင္းထုတ္လႊတ္မႈေတြမ်ားလာ မယ္။
> ေရတိုင္ကီေရဆူမယ္။
> Electrical Fan လည္ပတ္တာ ေနာက္ က်မယ္။
ဆင္ဆာေကာင္းမွ အင္ဂ်င္ Performance ေကာင္းၿပီး ဆီစား သက္သာမယ္။ အင္ဂ်င္စြမ္းရည္ Efficiency ပုိေကာင္း လာမယ္။
Cd from ကားခ်စ္သူ
Credit》》awjmyanmar
Credit》》awjmyanmar