Piston ပ်က္စီးပံု အေၾကာင္း မတင္ျပမီ
piston ring အေၾကာင္း အနည္းငယ္ တင္ျပလိုပါတယ္။
engးတလံုး၌ piston ring ထားရျခင္း၏ရည္ရြယ္ခ်က္---
1. piston မွ ဖိက်စ္ထားေသာ gas မ်ားအားliner wall ၾကားမွတဆင့္ မယိုစီးသြားေစရန္
2. piston အေပၚသက္ေရာက္ေနေသာ အပူမ်ားအား liner wall သို႔ကူးေျပာင္းေပးရန္
3. liner wall အား ပြန္းစားမႈမွကာကြယ္ေပးရန္
4. ပြန္းစားမႈအားကာကြယ္ရန္အတြက္ ေခ်ာဆီမ်ားအား ထိန္းသိမ္းရန္
Pistons ring မွာ အမ်ိဳးအစားအားျဖင့္(၃) မ်ိဳး
႐ွိတာကို ေတြ႔႐ွိရပါမယ္။ အဲ႔ဒါေတြကေတာ႔
1. compression(ဖိက်စ္ကြင္း)
2. intermediate(ၾကားခံကြင္း)
(ဖိက်စ္ရန္ႏွင့္ဆီမ်ားထိန္းရန္အတြက္အေထာက္အပံ႔ျပဳေပးပါတယ္)
3. oil control(ဆီမ်ားထိန္းထားရန္) ဆိုၿပီး၃ မ်ိဳး ၃ စား ေတြ႔႐ွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
Piston တလံုးမွာ ထိပ္ဆံုးမွာ႐ွိေနတဲ႔ ring က compression ring ပါ၊ အလယ္မွာ႐ွိေနတဲ႔ ring ေတြကေတာ႔ intermediate ring ေတြပါ၊ ေအာက္ဆံုးမွာ ႐ွိေနတာကေတာ႔ oil control ring ပါ။
ဒီေနရာမွာအလ်ဥ္းသင့္လို႔ piston ring gapထား႐ွိပံု formula တခုအား တင္ျပပါရေစ၊(diesel engး မ်ားအတြက္ရည္ရြယ္ပါတယ္gasoline engးမ်ားမွာေတာ႔ အသံုးျပဳမယ္႔လမ္းအေနအထားႏွင့္ရာသီဥတုအေနအထားေပၚလိုက္ၿပီး ထား႐ွိေပးၾကပါတယ္)
1st ring = Bore" x 0.0060"
2nd ring = Bore" x 0.0055"
Oil ring = 0.015" (အနည္းဆံုးထားေပးရပါမယ္)
*** Bore ကို တိုင္းတာရာမွာေတာ႔ unit ဟာလက္မ(inch) နဲ႔ ျဖစ္ရပါမယ္။***
႐ွိတာကို ေတြ႔႐ွိရပါမယ္။ အဲ႔ဒါေတြကေတာ႔
1. compression(ဖိက်စ္ကြင္း)
2. intermediate(ၾကားခံကြင္း)
(ဖိက်စ္ရန္ႏွင့္ဆီမ်ားထိန္းရန္အတြက္အေထာက္အပံ႔ျပဳေပးပါတယ္)
3. oil control(ဆီမ်ားထိန္းထားရန္) ဆိုၿပီး၃ မ်ိဳး ၃ စား ေတြ႔႐ွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
Piston တလံုးမွာ ထိပ္ဆံုးမွာ႐ွိေနတဲ႔ ring က compression ring ပါ၊ အလယ္မွာ႐ွိေနတဲ႔ ring ေတြကေတာ႔ intermediate ring ေတြပါ၊ ေအာက္ဆံုးမွာ ႐ွိေနတာကေတာ႔ oil control ring ပါ။
ဒီေနရာမွာအလ်ဥ္းသင့္လို႔ piston ring gapထား႐ွိပံု formula တခုအား တင္ျပပါရေစ၊(diesel engး မ်ားအတြက္ရည္ရြယ္ပါတယ္gasoline engးမ်ားမွာေတာ႔ အသံုးျပဳမယ္႔လမ္းအေနအထားႏွင့္ရာသီဥတုအေနအထားေပၚလိုက္ၿပီး ထား႐ွိေပးၾကပါတယ္)
1st ring = Bore" x 0.0060"
2nd ring = Bore" x 0.0055"
Oil ring = 0.015" (အနည္းဆံုးထားေပးရပါမယ္)
*** Bore ကို တိုင္းတာရာမွာေတာ႔ unit ဟာလက္မ(inch) နဲ႔ ျဖစ္ရပါမယ္။***
ဥပမာတခု တြက္ျပရရင္
Bore diameter 4" ႐ွိတဲ႔ cylး အတြက္ထားေပးရမယ္႔ piston ring gap ဟာ ----
1st ring =4"x0.0060"=0.024"
2nd ring=4"x0.0055"=0.022"
Oil ring = 0.015" လို႔ ring gap ထားေပးရပါမယ္။ ဒီသေကၤတ ( " ) ေလးဟာ လက္မ(inch) ကို ရည္ၫႊန္းပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တခုေစာဒက တက္ရင္ေတာ႔လည္း မသိဘူးေပါ႔ဗ်ာ..."ဟာ...ငါတို႔ ဒိျပင္အရင္တုန္းက ကိုယ္႔နည္းကိုယ္႔ဟန္နဲ႔ ထားခဲ႔ၾကတာပါကြာ" ဆိုရင္လည္း ကာယကံ႐ွင္ရဲ႕ သေဘာ အတိုင္းပါပဲဗ်ာ....က်ေနာ္ကေတာ႔ က်ေနာ္သင္ယူစဥ္က သင္ခန္းစာေတြထဲကအတိုင္းပဲ ေဖာက္သည္ ခ်ျပရတာ....ပါဗ်ာ
Bore diameter 4" ႐ွိတဲ႔ cylး အတြက္ထားေပးရမယ္႔ piston ring gap ဟာ ----
1st ring =4"x0.0060"=0.024"
2nd ring=4"x0.0055"=0.022"
Oil ring = 0.015" လို႔ ring gap ထားေပးရပါမယ္။ ဒီသေကၤတ ( " ) ေလးဟာ လက္မ(inch) ကို ရည္ၫႊန္းပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တခုေစာဒက တက္ရင္ေတာ႔လည္း မသိဘူးေပါ႔ဗ်ာ..."ဟာ...ငါတို႔ ဒိျပင္အရင္တုန္းက ကိုယ္႔နည္းကိုယ္႔ဟန္နဲ႔ ထားခဲ႔ၾကတာပါကြာ" ဆိုရင္လည္း ကာယကံ႐ွင္ရဲ႕ သေဘာ အတိုင္းပါပဲဗ်ာ....က်ေနာ္ကေတာ႔ က်ေနာ္သင္ယူစဥ္က သင္ခန္းစာေတြထဲကအတိုင္းပဲ ေဖာက္သည္ ခ်ျပရတာ....ပါဗ်ာ
Piston ပ်က္စီးပံုအေၾကာင္းကို မတင္ျပခင္မွာ piston တလံုးႏွင့္ connecting rod တေခ်ာင္းတို႔ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုအစိတ္အပိုင္းအသီးသီး၏ေခၚေဝၚသံုးစြဲပံုေတြကို ပံုႏွင့္တကြ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
အဆိုပါပံုမ်ားကိုၾကည့္၍ ဆက္စပ္ ေလ႔လာၾကေစလိုပါသည္။
အဆိုပါပံုမ်ားကိုၾကည့္၍ ဆက္စပ္ ေလ႔လာၾကေစလိုပါသည္။
Piston ပ်က္စီးမႈအေၾကာင္းရင္းအားစမ္းစစ္ၾကည့္လ်င္ % အားျဖင့္
၁။ ဆီပန္းသြင္းပံု timing မမွန္ျခင္း
ေၾကာင့္ 32%
၂။ exး ပိတ္ဆို႔ျခင္းေၾကာင့္ 22%
၃။ engး load အလြန္အကြၽံေမာင္း
ျခင္းေၾကာင့္ 15%
၄။ cylး အတြင္းဆီမ်ားစြာ ေရာက္႐ွိ
ေသာေၾကာင့္ 12%
၅။ piston crown လံုေလာက္စြာ
မေအးေသာေၾကာင့္ 11%
၆။ ေလာင္စာဆီအရည္အေသြးညံ့
ဖ်င္းေသာေၾကာင့္ 5%
၇။ တပ္ဆင္ပံုနည္းစနစ္မမွန္ေသာ
ေၾကာင့္ 3%
စသည့္အေၾကာင္းအခ်က္တို႔အား ေတြ႔႐ွိရေပမည္။
ထို႔အျပင္ မည္သည့္ေနရာမ်ားတြင္ ပ်က္စီးေလ႔အမ်ားဆံုး ႐ွိသည္ကို စမ္းစစ္ၾကည့္လ်င္
၁။ piston pin ပ်က္စီးမႈ 29%
၂။ piston head ပ်က္စီးမႈ 21%
၃။pistonhead seizeျဖစ္ျခင္19%
၄။ piston skirt seize ျခင္း 17%
၅။ rings ႏွင့္ skirt ပ်က္စီးျခင္း 7%
၆။ piston pin က်ိဳးပဲ႔ျခင္း 4%
၇။ piston pin seize ျဖစ္ျခင္း 3%
စသည္ျဖင့္ ေတြ႔႐ွိရပါမည္။
၁။ ဆီပန္းသြင္းပံု timing မမွန္ျခင္း
ေၾကာင့္ 32%
၂။ exး ပိတ္ဆို႔ျခင္းေၾကာင့္ 22%
၃။ engး load အလြန္အကြၽံေမာင္း
ျခင္းေၾကာင့္ 15%
၄။ cylး အတြင္းဆီမ်ားစြာ ေရာက္႐ွိ
ေသာေၾကာင့္ 12%
၅။ piston crown လံုေလာက္စြာ
မေအးေသာေၾကာင့္ 11%
၆။ ေလာင္စာဆီအရည္အေသြးညံ့
ဖ်င္းေသာေၾကာင့္ 5%
၇။ တပ္ဆင္ပံုနည္းစနစ္မမွန္ေသာ
ေၾကာင့္ 3%
စသည့္အေၾကာင္းအခ်က္တို႔အား ေတြ႔႐ွိရေပမည္။
ထို႔အျပင္ မည္သည့္ေနရာမ်ားတြင္ ပ်က္စီးေလ႔အမ်ားဆံုး ႐ွိသည္ကို စမ္းစစ္ၾကည့္လ်င္
၁။ piston pin ပ်က္စီးမႈ 29%
၂။ piston head ပ်က္စီးမႈ 21%
၃။pistonhead seizeျဖစ္ျခင္19%
၄။ piston skirt seize ျခင္း 17%
၅။ rings ႏွင့္ skirt ပ်က္စီးျခင္း 7%
၆။ piston pin က်ိဳးပဲ႔ျခင္း 4%
၇။ piston pin seize ျဖစ္ျခင္း 3%
စသည္ျဖင့္ ေတြ႔႐ွိရပါမည္။
ပံု(1) circlip pin ျပဳတ္ထြက္ျခင္း
>>piston pin ထိပ္႐ွိ circlip ေျမာင္းပဲ႔ထြက္သြားသည္။ေယဘုယ်အားျဖင့္ piston pinေပၚသက္ေရာက္ေသာ အား မွာ circlip ေပၚသို႔ သက္ေရာက္သြားေသာေၾကာင့္ျဖစ္ရသည္။
Why ????
* conး rod ေကာက္ေနျခင္းေၾကာင့္၊
* cylး ႏွင့္ crankး တြဲဆက္ပံု မမွန္ေသာ/အထိုင္မက်ေသာေၾကာင့္၊
* circlip pin အထိုင္မွန္မ႐ွိေသာေၾကာင့္၊
* crankး journal ပံုသ႑ာန္ မမွန္ေသာေၾကာင့္၊
* crankး axial clearance (ၾကားလြတ္အကြာအေဝး) မ်ားေနေသာေၾကာင့္၊
* piston pin ႏွင့္ circlip clearance မ်ားေနေသာေၾကာင့္(piston pin စားေန၍ေသာ္၄င္း၊piston ႐ွိ piston pin hole က်ယ္ေန၍ေသာ္၄င္း)
* conး rod small end bearing ႏွင့္ bush တို႔ မ်ဥ္းၿပိဳင္အေနအထား မက်ေရာက္ေသာေၾကာင့္၊
* conး rod ေကာက္ေနျခင္းေၾကာင့္၊
* cylး ႏွင့္ crankး တြဲဆက္ပံု မမွန္ေသာ/အထိုင္မက်ေသာေၾကာင့္၊
* circlip pin အထိုင္မွန္မ႐ွိေသာေၾကာင့္၊
* crankး journal ပံုသ႑ာန္ မမွန္ေသာေၾကာင့္၊
* crankး axial clearance (ၾကားလြတ္အကြာအေဝး) မ်ားေနေသာေၾကာင့္၊
* piston pin ႏွင့္ circlip clearance မ်ားေနေသာေၾကာင့္(piston pin စားေန၍ေသာ္၄င္း၊piston ႐ွိ piston pin hole က်ယ္ေန၍ေသာ္၄င္း)
* conး rod small end bearing ႏွင့္ bush တို႔ မ်ဥ္းၿပိဳင္အေနအထား မက်ေရာက္ေသာေၾကာင့္၊
ျပဳျပင္ပံု
- conး rod အားစစ္ေဆးပါ၊လိုအပ္လ်င္ အစားထိုးပါ။
- cylး ႏွင့္ crankး အထိုင္မွန္/မမွန္ စစ္ေဆးပါ
- တပ္ဆင္ရာတြင္ circlip အထိုင္က်နစြာ တပ္ဆင္ပါ
- crankး journal အားျပန္လည္စစ္ေဆးပါလိုအပ္လ်င္ျပဳျပင္ေပးပါ
- crankး axial clearance အားျပန္လည္စစ္ေဆးပါ
- conး rod အားစစ္ေဆးပါ၊လိုအပ္လ်င္ အစားထိုးပါ။
- cylး ႏွင့္ crankး အထိုင္မွန္/မမွန္ စစ္ေဆးပါ
- တပ္ဆင္ရာတြင္ circlip အထိုင္က်နစြာ တပ္ဆင္ပါ
- crankး journal အားျပန္လည္စစ္ေဆးပါလိုအပ္လ်င္ျပဳျပင္ေပးပါ
- crankး axial clearance အားျပန္လည္စစ္ေဆးပါ
ပံု(2) piston pin ႏွင့္ piston pin အထိုင္bush clearance မမွန္ျခင္း
>>piston pinဝင္ရာလမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ပြတ္တိုက္စားထားသည္။
Why ????
* piston pin သည္ piston pin hole(သို႔) conး rod small end bush တို႔အထိုင္မက်မႈေၾကာင့္
* piston pin သည္ piston pin hole(သို႔) conး rod small end bush တို႔အထိုင္မက်မႈေၾကာင့္
ျပဳျပင္ပံု
- piston pin ႏွင့္ conး rod small end bush တို႔ clearance အားတိုင္းတာ၍ လိုအပ္သည့္ clearanceထားေပး၍ တပ္ဆင္ပါ
- piston pin ႏွင့္ conး rod small end bush တို႔ clearance အားတိုင္းတာ၍ လိုအပ္သည့္ clearanceထားေပး၍ တပ္ဆင္ပါ
ပံု(3) piston area ထိစပ္မႈေစာင္းေနျခင္း
>> piston ပတ္လည္ area တြင္ တဘက္လိုက္၍ ေလွ်ာတိုက္ပြန္းစားထားသည္။
Why ????
- conးrod ေကာက္ေနေသာေၾကာင့္
- cylး ႏွင့္ crankး တြဲဆက္ပံုမမွန္ေသာေၾကာင့္
- conးrod ေကာက္ေနေသာေၾကာင့္
- cylး ႏွင့္ crankး တြဲဆက္ပံုမမွန္ေသာေၾကာင့္
ျပဳျပင္ပံု
- conး rod အား alignment ျပန္ခ်ိန္ပါ။လိုအပ္လ်င္ အသစ္အစားထိုးပါ။
- cylး ႏွင့္ crank တြဲဆက္ပံုမွန္ကန္ပါေစ
- small end bush အား boring ျပဳလုပ္ေပးပါ။
- conး rod အား alignment ျပန္ခ်ိန္ပါ။လိုအပ္လ်င္ အသစ္အစားထိုးပါ။
- cylး ႏွင့္ crank တြဲဆက္ပံုမွန္ကန္ပါေစ
- small end bush အား boring ျပဳလုပ္ေပးပါ။
*** အတိုေကာက္ ရည္ၫႊန္းခ်က္***
engး = engine
conး = connecting
cylး = cylinder
crankး = crankshaft
exး = Exhaust
bore = လိုင္နာ(စလစ္) အက်ယ္
ဆက္လက္ ေဖာ္ျပေပးပါမည္။
Credit to
ပညာ႐ွင္အားလံုးအားေလးစားလ်က္
ေအာင္ျမင္သူ - ဆားဗစ္ အင္ဂ်င္နီယာ
ေအာင္ျမင္သူ - ဆားဗစ္ အင္ဂ်င္နီယာ