ကားအင္ဂ်င္ အႀကီးစားပ်က္စီးျခင္းမွ ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းနည္းမ်ား
ကားအင္ဂ်င္တစ္လံုး ပံုမွန္လည္ပတ္ေနဖို႔ စနစ္ေပါင္း မ်ားစြာနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားပါတယ္။ စနစ္ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုလည္း ဆက္ႏြယ္ ေနပါတယ္။ စနစ္ တစ္ခုခု ခၽြတ္ယြင္းတာနဲ႔ အင္ဂ်င္လည္ပတ္မႈႏွင့္ အင္ဂ်င္ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ ေတြကို ထိခုိက္ေစပါတယ္။
အင္ဂ်င္တစ္လံုးမွာ အေရးႀကီးတဲ့ စနစ္ေတြ ကေတာ့
ေခ်ာဆီပို႔စနစ္၊
ေလာင္စာဆီပို႔စနစ္၊
အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္၊
မီးေပးစနစ္၊
စက္ႏိႈးေမာ္တာစနစ္၊
ခ်ာဂ်င္အားသြင္းစနစ္၊
မီးထြန္းစနစ္ စသည္ တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ေခ်ာဆီပို႔စနစ္၊
ေလာင္စာဆီပို႔စနစ္၊
အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္၊
မီးေပးစနစ္၊
စက္ႏိႈးေမာ္တာစနစ္၊
ခ်ာဂ်င္အားသြင္းစနစ္၊
မီးထြန္းစနစ္ စသည္ တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ေခတ္ေပၚအင္ဂ်င္ေတြမွာေတာ့ အင္ဂ်င္ လည္ပတ္မႈ အေျခအေန အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ကြန္ပ်ဴတာ စနစ္က ထိန္းခ်ဳပ္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္တစ္လံုး သက္တမ္းၾကာရွည္ခံဖို႔ ကားေမာင္းသူ အေပၚမွာ မူတည္ေနပါတယ္။ ကားအင္ဂ်င္တစ္လံုးကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ အေျခခံအခ်က္ေတြကို သိရွိထားဖို႔ လိုပါတယ္။
ယာဥ္ေမာင္းသူရဲ႕အမွားေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ တစ္လံုးရဲ႕ လည္ပတ္လႈပ္ရွားမႈမ်ား မူမမွန္ေတာ့ဘဲ အခ်ိန္မတုိင္မီ အင္ဂ်င္ ပ်က္စီး သြားႏုိင္ပါတယ္။
ကားအင္ဂ်င္တစ္လံုးရဲ႕ သက္တမ္းဟာ ပံုမွန္ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းေပးျခင္း အျပင္ ေမာင္းႏွင္သူရဲ႕ အျပဳအမႈနဲ႔၊ အသိတရားေတြ အေပၚမွာလည္း မူတည္ေနပါတယ္။ အင္ဂ်င္တစ္လံုးလည္ပတ္ အလုပ္လုပ္ ေနစဥ္အတြင္း ႀကီးမားစြာ ပ်က္စီးသြား ေစႏုိင္တဲ့ အခ်က္ေတြကို ထဲထဲ၀င္၀င္ နားလည္ သေဘာေပါက္ထားဖို႔ လိုပါတယ္။
ကားအင္ဂ်င္တစ္လံုးရဲ႕ အတြင္းမွာ ေလာင္စာဆီမ်ား ျပင္းထန္စြာ ေပါက္ကြဲၿပီး အပူခ်ိန္ေတြ ျမင့္မားစြာ ျဖစ္ေပၚေနပါတယ္။ အတြင္းမီးေလာင္ေပါက္ကြဲမႈ အင္ဂ်င္မ်ားမွာ အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္နဲ႔ အင္ဂ်င္ေခ်ာဆီ ပို႔စနစ္ေတြ ပံုမွန္ အေျခအေနမွာ ရွိေနရ ပါတယ္။ ဒီစနစ္ေတြပံုမွန္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ခၽြတ္ယြင္းအားနည္းခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚ လာတာနဲ႔ အင္ဂ်င္အတြင္းပုိင္းပစၥည္း ေတြကို ႀကီးမားစြာ ထိခုိက္ပ်က္စီးသြားေစပါတယ္။
အင္ဂ်င္တစ္လံုးကို ထိခုိက္ပ်က္စီးမႈ ႀကီးမား ေစတဲ့ အဓိက အခ်က္ႀကီး ၃ ခ်က္ကေတာ့
Kkk
၁။ အေအးခံစနစ္ခၽြတ္ယြင္းၿပီး အင္ဂ်င္အပူ ခ်ိန္အလြန္အမင္း ျမင့္တတ္သြားျခင္း (Over Heating) ။
၂။ ေခ်ာဆီပို႔စနစ္အားနည္းၿပီး အင္ဂ်င္၀ုိင္ မေရာက္တာေၾကာင့္ ဘယ္ရင္ျခမ္းမ်ား လံုး၀ ပ်က္စီးသြားျခင္း။
၃။ အင္ဂ်င္မီးေခါက္သံမ်ား ျပင္းျပင္းထန္ ထန္ ျဖစ္ေပၚျခင္းေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ အစိတ္အပုိင္းမ်ား ပ်က္စီးသြားျခင္း။
အထက္ပါ အေၾကာင္းတရားေတြေၾကာင့္ အင္ဂ်င္တစ္လံုး ထိခုိက္ပ်က္စီးမႈက အႀကီးစား ျပန္ျပင္ရတဲ့အထိ ျဖစ္သြားႏုိင္ ပါတယ္။ အင္ဂ်င္ခ်ၿပီး အင္ဂ်င္ အစိတ္အပုိင္းေတြ အသစ္လဲေပးရတဲ့ အထိ ကုန္က်စရိတ္ေတြ မ်ားသြားႏုိင္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္ ျပန္ကိုင္ရတယ္ ဆိုတာ မူလ ေအာ္ရီဂ်င္နယ္ အင္ဂ်င္ေလာက္ကေတာ့ မေကာင္းေတာ့ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ ျပန္လဲေပးလုိက္တဲ့ Engine Parts ေတြက ေအာ္ရီဂ်င္နယ္ အစိတ္အပုိင္း ေလာက္ မေကာင္းလို႔ပါပဲ။ ကားပစၥည္း ေစ်းကြက္မွာ ျပန္၀ယ္လို႔ရတဲ့ ပစၥတင္ေတြ၊ ပစၥတင္ ရိန္းကြင္းေတြ၊ ဘယ္ရင္ျခမ္းေတြရဲ႕ quality က ေအာ္ရီဂ်င္နယ္ေလာက္ မေကာင္းလို႔ ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ တစ္ခ်ိဳ႕ ကားပုိင္ရွင္ေတြက အင္ဂ်င္ ပ်က္စီးမႈ မ်ားလွ်င္ ျပန္မျပင္ေတာ့ပါဘူး။ အင္ဂ်င္တစ္လံုးပဲ ၀ယ္ထည့္လုိက္ ပါတယ္။
အင္ဂ်င္တစ္လံုး ပံုမွန္လည္ပတ္ၿပီး အလုပ္ လုပ္ႏုိင္ဖို႔ ေလနဲ႔ ေလာင္စာဆီေရာစပ္မႈ အခ်ိဳးအစား မွန္ရပါတယ္။ မီးေပးစနစ္အားေကာင္းၿပီး မီးတုိင္မင္ မွန္ရတယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ လည္ပတ္မႈ ပံုမွန္ ျဖစ္ရမယ္။ မွန္ကန္တဲ့ အင္ဂ်င္၀ုိင္ကို ေရြးခ်ယ္ သံုးထားရမယ္။
ကားေမာင္းတဲ့ အျပဳအမူစတုိင္က ၾကမ္းတမ္းခက္ထန္မႈမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ပံုမွန္အေနအထား စနစ္တက် ရွိရမယ္။ အင္ဂ်င္မီးေခါက္သံ မျဖစ္ေပၚ ရဘူး။ သံုးတဲ့ဓာတ္ဆီ အရည္အေသြး မွန္ရမယ္။
ဒီအခ်က္ေတြနဲ႔ကုိက္ညီေအာင္ ကားေမာင္း သူက ဂ႐ုစုိက္ထိန္းသိမ္းဖို႔လိုပါတယ္။ ကားတစ္စီးကို စက္မႏိႈးခင္ စစ္ေဆးသင့္တ့ဲ အရာေတြကို အၿမဲစစ္ေဆးဖို႔ လိုပါတယ္။ ပံုမွန္ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းမႈေတြကို သတ္မွတ္ ကာလအတြင္း လုပ္ေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ ကားေမာင္းေနစဥ္မွာလည္း မိမိကား အေျခအေန ေျပာင္းလဲမႈကို ခ်က္ခ်င္း သိႏုိင္ေအာင္ အာ႐ံုစုိက္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကားဒက္ခ်္ဘုတ္ေပၚက ဒုိင္ခြက္မီတာေတြ သတိေပးမီးေတြကို အာ႐ံုစုိက္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ကားအင္ဂ်င္စက္ကို ႀကီးႀကီးမားမား ထိခုိက္ ေစတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ ရတာလဲ။ ဒါေတြကို ဘယ္လိုကာကြယ္မလဲ။ ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမလဲ။
⚠အင္ဂ်င္အပူလြန္ကဲၿပီး ေရတုိင္ကီေရဆူ သြားတဲ့အထိ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္တာလဲ။
အင္ဂ်င္ အေအးခံစနစ္မွာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထ ရွိတဲ့ ခၽြတ္ယြင္း အားနည္းခ်က္ေတြက ဘာေတြလဲ။ ဒါေတြကို ရွာေဖြစစ္ေဆးၿပီး ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းမလဲ။
⚠အင္ဂ်င္တစ္လံုးလည္ပတ္အလုပ္ လုပ္ေနစဥ္ မွာ အင္ဂ်င္ပံုမွန္အေနအထားမွာ ရွိေနဖို႔ အေအးခံစနစ္က အင္ဂ်င္အတြင္းပုိင္း အပူေတြကို စြန္႔ထုတ္ ေပးရပါတယ္။ အင္ဂ်င္အေအးခံစနစ္မွာ ခၽြတ္ယြင္းမႈ၊ ပ်က္စီးမႈ တစ္ခုခုျဖစ္တာနဲ႔ အင္ဂ်င္ အပူခ်ိန္ ျမင့္တက္လာပါတယ္။ ကားသမားေတြ က အင္ဂ်င္ heat တက္ေနတယ္ လို႔ေျပာၾကပါ တယ္ ကားဒက္ခ်္ဘုတ္ အင္ဂ်င္ Heat ဂိတ္မွာ အပူခ်ိန္ အေျခအေနကို ေဖာ္ျပ ေနပါတယ္။ အင္ဂ်င္ heat တက္ေနတာကို ကားေမာင္းသူက သတိမထားမိဘဲ ဆက္ေမာင္းေနမယ္ ဆိုရင္ ေရတုိင္ကီ ေရဆူၿပီး ေရေႏြးေငြ႕ေတြ ပန္းထြက္မွ သိတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေနာက္က်သြားပါၿပီ။
☉အင္ဂ်င္အပူလြန္ကဲရင္ အင္ဂ်င္ Head နဲ႔ အင္ဂ်င္ဘေလာက္တစ္ခုလံုး အေငြ႕ေထာင္း ေထာင္းထၿပီး ေညႇာ္နံ႔ေတြ ထြက္ေနပါတယ္။ အင္ဂ်င္ ဂ်မ္းျဖစ္သြားၿပီး စက္ထုိး ရပ္သြားမယ္။ ဂတ္စ္ကတ္ျပတ္မယ္။ ၀ါးတားပုိက္ေတြ ေပါက္ထြက္ၿပီး ေရေႏြးေငြ႕ေတြ ပန္းထြက္လာမယ္။
အပူလြန္ကဲတာေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ Head ကြဲအက္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ဂတ္စ္ကတ္ျပတ္ၿပီး အင္ဂ်င္၀ုိင္ဆီလုိင္းနဲ႔၊ ေရလုိင္း ေရာေႏွာ သြားမယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ထဲ ေရေတြေရာက္ႏုိင္ သလို အင္ဂ်င္ အေအးခံေရလုိင္းထဲကိုလည္း အင္ဂ်င္၀ုိင္ေတြ ေရာက္ႏုိင္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ထဲကိုေရေရာက္ သြားရင္ေတာ့ အင္ဂ်င္၀ုိင္ အေရာင္ ေျပာင္းလဲသြား ၿပီး အင္ဂ်င္၀ုိင္ ပ်က္စီးသြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒီလို ျပႆနာမ်ိဳး ျဖစ္လာလွ်င္ အင္ဂ်င္ Head ဖြင့္ၿပီး ဂတ္စ္ကတ္လဲရတာ အင္ဂ်င္ Head ျပန္ျပင္ရ တာေတြေၾကာင့္ ေငြကုန္ေၾကးက် မ်ားပါတယ္။
⚠ ဘာေၾကာင့္အင္ဂ်င္ Heat တတ္တာလဲ။
ေရတုိင္ကီေရယိုေနသလား။ ၀ါးတာပုိက္ ကြဲေနသလား။ ေရမလံုတာလား။ ေရတုိင္ကီ cap ဖံုး ေကာင္းရဲ႕လား။ ၀ါရွာလံုရဲ႕လား။ ပန္ကာႀကိဳး ေလ်ာ့ေနသလား။ ေရလည္အံု ၀ါးတားပန္႔ ေဘာလ္ ေႂကြသလား။ သာမိုစတတ္ မေကာင္းတာလား။ ေရတုိင္ကီမွာ အမိႈက္ေတြ ပိတ္ေနတာလား။ စစ္ေဆးဖို႔လိုပါတယ္။ လွ်ပ္စစ္ပန္ကာနဲ႔ ေရတုိင္ကီ အေအးခံတဲ့စနစ္ဆုိရင္ ပန္ကာေလဆြဲအား ေကာင္းရ႕ဲလား။ ေရတုိင္ကီအပူခ်ိန္ကို အာ႐ံုခံေပးတဲ့ အပူခ်ိန္တုိင္းဆင္ဆာ ေကာင္းရဲ႕လား။
ေရတုိင္ကီမွာသံုးတဲ့ အေအးခံအရည္က ႐ုိး႐ုိးေရ တစ္မ်ိဳးတည္း သံုးတာထက္ ေဆးရည္ ေရာစပ္ၿပီးသံုးတာ ပိုေကာင္း ပါတယ္။ ေရတုိင္ကီေလ၀င္ေပါက္က ေလေတြမွာ ဖုန္၊ သဲ၊ အမိႈက္ေတြ ပိတ္ဆို႔ ေနတာမ်ိဳး မရွိေအာင္ သန္႔ရွင္းဖုိ႔ လိုပါတယ္။
မီးတုိင္မင္ျမင့္လြန္းေနလွ်င္လည္း အင္ဂ်င္ အပူခ်ိန္ျမႇင့္တက္လာပါတယ္။ Hand ဘရိတ္ဆြဲ ထားၿပီး ႐ွဴးျခမ္းေတြၿငိေနတာမ်ိဳး ျဖစ္လွ်င္လည္း အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ ျမင့္လာႏုိင္ပါတယ္။ ကားေပၚမွာ လူနဲ႔ ကုန္ပစ္ၥည္းအေလးခ်ိန္ အျဖစ္ ေနလွ်င္ အင္ဂ်င္အပူခ်ိန္ မတတ္ေအာင္ အင္ဂ်င္ အေအးခံစနစ္ကို ထိန္းသိမ္း ဂ႐ုစုိက္ဖို႔ လိုပါတယ္။
အင္ဂ်င္ေခ်ာဆီပို႔စနစ္မွာ ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ အားနည္းခ်က္ တစ္ခုခုေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ လည္ပတ္ ေနစဥ္မွာ ဆီငတ္သြားခဲ့မယ္ ဆိုရင္ connecting ဘယ္ရင္၊ မိန္းဘယ္ရင္ေတြ ေလာင္ၿပီး ပ်က္စီးသြား ႏုိင္ပါတယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ မတက္တာေၾကာင့္ အင္ဂ်င္အတြင္း အစိတ္အပုိင္းေတြ ဆီငတ္ၿပီး ပြန္းစားပ်က္စီး သြားမယ္။ အင္ဂ်င္တစ္လံုးရဲ႕ အသက္က အင္ဂ်င္၀ုိင္ ပါပဲ။
ကားေမာင္းေနစဥ္မွာ အင္ဂ်င္၀ုိင္ Pressure က်လာလွ်င္ အင္ဂ်င္၀ုိင္ သတိေပးမီးလင္း လာပါလိမ့္မယ္။ ဒါကို ယာဥ္ေမာင္းက သတိမထားဘဲ ဆက္ေမာင္းေနမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ အင္ဂ်င္ဘယ္ရင္ ဖမ္းၿပီး စက္ထုိးရပ္ သြားပါလိမ့္မယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္မီး လင္းတာနဲ႔ ကားကိုခ်က္ခ်င္း ရပ္ၿပီး စစ္ေဆးဖို႔ လိုပါတယ္။ အင္ဂ်င္ထဲမွာ အင္ဂ်င္၀ုိင္ မရွိေတာ့တာလား။ Oil level အရမ္းနိမ့္က်ေနလား တုိင္းၾကည့္ပါ။
ကားစက္မႏုိးမွီ အင္ဂ်င္၀ုိင္ စစ္ေဆးၾကည့္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ယိုတဲ့ေနရာ ရွိသလား။ ဆီစစ္ဘူး ပိတ္တာလား။ အင္ဂ်င္ Crank case ကိုလမ္းေပၚက သစ္တံုး၊ ေက်ာက္တံုးနဲ႔ တုိက္မိၿပီး ဆီေတြယိုက် ကုန္သလား။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ထပ္ မျဖည့္တာ ၾကာလို႔ ဆီနည္းတာလား၊ အင္ဂ်င္က အင္ဂ်င္၀ုိင္ အစားမ်ားေနသလား စစ္ေဆးဖို႔ လိုပါတယ္။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ မွန္မွန္လဲပါ။ ဆီစစ္ဘူးပါ လဲေပးပါ။ အင္ဂ်င္၀ုိင္ အရည္အေသြး ေကာင္းေကာင္း ကို ေရြးခ်ယ္ သံုးပါ။ အင္ဂ်င္ေခ်ာဆီ ပို႔စနစ္ကို ထိန္းသိမ္းေပးဖို႔ လိုပါတယ္။
♨ ဓာတ္ဆီအင္ဂ်င္တစ္လံုးမွာ အရည္အေသြး ညံ့လြန္းတဲ့ ဆီကိုသံုးမိလွ်င္ မီးေခါက္သံ ထြက္လာ ပါတယ္။ အရည္အေသြး မမွန္တဲ့ ေလာင္စာဆီေၾကာင့္ အင္ဂ်င္ ေပါက္ကြဲမႈ ျဖစ္စဥ္ မူမမွန္ျဖစ္ တာပါ။ အင္ဂ်င္မီးသံ ထြက္ၿပီး Knocking ျဖစ္တာမ်ားလွ်င္ ပစၥတင္ေတြ၊ ဗားေတြ ပ်က္စီးသြား ႏုိင္ပါတယ္။ ျပင္းထန္တဲ့ မီးေခါက္သံေၾကာင့္ ပစၥတင္ ထိပ္ပုိင္းမွာ ေပါက္ၿပဲ သြားႏုိင္ ပါတယ္။ Connecting Rod ကိုထိခုိက္ ေစပါတယ္။
☡ မီးေခါက္သံျဖစ္ရတာ ဓာတ္ဆီ အရည္အေသြး မမွန္တာေၾကာင့္ပါ။ တျခား အေၾကာင္းေတြ ကေတာ့ အင္ဂ်င္ အပူလြန္ကဲတာ၊ မီးတုိင္မင္ ေစာလြန္းတာ၊ ပလပ္အမ်ိဳးအစား မမွန္တာ၊ ေအာက္ဆီဂ်င္ ဆင္ဆာ မေကာင္းတာ၊ အင္ဂ်င္ကို Over Load ႐ုန္းခုိင္းတာ၊ ဂီယာေျပာင္းခ်ိန္းတာ လြဲမွားတာေတြေၾကာင့္ အင္ဂ်င္မီးသံ ထြက္ႏုိင္ပါတယ္။
အင္ဂ်င္တစ္လံုးကို ႀကီးႀကီးမားမား ပ်က္စီး သြားေစႏုိင္တဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေတြကို သိရွိထားျခင္းျဖင့္ ဒီအားနည္းခ်က္ေတြ မျဖစ္ေပၚေအာင္ ထိန္းသိမ္းဂ႐ုစုိက္ဖို႔ ယာဥ္ေမာင္းသူမွာ တာ၀န္ ရွိပါတယ္။ မိမိကုိင္တြယ္တဲ့ ကားတစ္စီးကို အၿမဲ ဂ႐ုစုိက္ ထိန္းသိမ္းေနမယ္ ဆိုရင္ အင္ဂ်င္ ပ်က္စီးျခင္း အႏၱရာယ္က ကာကြယ္ၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
Credit 》》 ဆရာ KMA(သိပ္ၸံႏွင့္နည္းပညာ)
Kkk