“ Engine Valve Overlap အေၾကာင္း “
ဘာေၾကာင့္ Overlap ထားရလဲ ဆုိတာကို ေျပာရရင္ Cylinder ထဲ မွာ မီးေလာင္ေပါက္ကြဲၿပီးခ်ိန္ Power Stroke မွာၾကည့္ရင္ Intake Valve ရာ Outlet Valve ေရာ ပိတ္ေနရာက ေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ piston ဟာ ေအာက္ဆင္းသြားၿပီး cylinder ထဲမွာက်န္ခဲ႔တဲ႔ မီးခိုးေငြ႕တြကို Outlet Valve ကေန တြန္းထုတ္ဖို႔ Exhaust Stroke မွာ Piston က အေပၚျပန္တက္လာပါတယ္။ ဒီမွာျပသာနာ စပါတယ္။ Piston ျပန္တက္မွ Outlet Valve စဖြင့္ရင္ လက္ေတြ႕မွာ နည္းနည္းေနာက္က်သြားလို႔ မီးခိုးေတြအကုန္ မထြက္ႏိုင္ပါဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ေပါက္ကြဲၿပီး piston ေအာက္ဆုံးက်ခါနီး 50° အလိုမွာ Outlet valve စဖြင့္ေပးရပါတယ္။ စဖြင့္ခ်ိန္ေစာသလို ျပန္ပိတ္ခ်ိန္ဟာ လည္း Piston ထိပ္ဆုံး TDC ရာက္ေက်ာ္ၿပီး 10° က်မွျပန္ ပိတ္တာပါ။
ဒါမွလည္း အိတ္ေဇာေငြ႕ေတြအကုန္ ထြက္ႏုိင္လို႔ပါပဲ။ ဒါက Outlet Valve ။ Inlet Valve ကိုၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း ခုနအိတ္ေဇာေငြ႕ေတြတြင္း ထုတ္ ေပးတဲ႔ Piston အေပၚ တက္လာခ်ိန္မွာ Exhaust Stroke TDC ဆိုတဲ့ ထိပ္ဆုံးမ ေရာက္ခင္ 10°အလိုမွာ ႀကိဳ ဖြင့္ေပးပါတယ္။ ထိပ္ဆုံးေရာက္မွဖြင့္ရင္ ေနာက္က်တဲ႔အတြက္ လုံေလာက္တဲ့ ေလပမာဏမရမွာေၾကာင့္ပါပဲ။ ဒီမွာၾကည့္ရင္ Outlet valve က 10°ေနာက္က်ပိတ္တယ္။
Inlet valve က 10° ေစာပြင့္တယ္။ သူတို႔ႏွစ္ခု ဆုံခ်ိန္ေလးကို valve overlap times လို႔ ေခၚတာပါပဲ Car brand အမ်ိဳးမ်ိဳးေပၚလိုက္ၿပီး ကိုယ္နည္းပညာနဲ႔ ကိုယ္ Inlet ကို ေစာပိတ္တာ ေနာက္က်မွပိတ္တာ Outletvalve ကို ေစာပိတ္တာ ေနာက္က်မွ ပိတ္တာစတဲ႔ Timing ေလးေတြေျပာင္းၿပီး ထုတ္လုပ္ၾကေပမဲ႔ Variable Valve Timing ဆိုတဲ႔နည္း ပညာမေပၚခင္ထိ အဆိုး အေကာင္း ေလးေတြ တြဲရက္ရွိေနခဲ႔ပါတယ္။
Valve Overlap မ်ားေစတဲ႔ Camshaft ကို သုံးထားမယ္ဆိုရင္ High Rpm မွာ ဆြဲအားပိုေကာင္းေစၿပီး Low Rpm Idle မွာ အိတ္ေဇာေငြ႕က Intake ဘက္ကို ေျပာင္းျပန္ျပန္ ထြက္ေစလို႔ အင္ဂ်င္တုန္စက္ရပ္တဲ႔အျဖစ္မ်ိဳးေတြရွိႏုိင္ပါတယ္။
ေျပာင္းျပန္ Overlap ကိုနည္းထားမယ္ဆိုရင္
Low Rpm အပိုင္းေတြ မွာ ဆြဲအားပိုေကာင္းေစၿပီး
လီဘာဖိနင္းတဲ႔ High Rpm ေတြမွာ ဆြဲအား ေလ်ာ့နည္းေစပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကုန္တင္ယဥ္လို အေႏွးယာဥ္ေတြရဲ႕ အင္ဂ်င္ေတြ ကို Overlap နဲေစတဲ႔ Camshaft စနစ္ကို အသုံးမ်ားၾကၿပီး Super Sport Car ေတြရဲ႕ အင္ဂ်င္ေတြမွာဆိုရင္ High Cam သေဘာမ်ိဳး Overlap မ်ားတဲ႔ Camshaft ေတြအသုံးျပဳၿပီး High Rpm မွာ Speed ျမန္ဖို႔ အဓိက ထုတ္လုပ္ၾကတယ္။
သာမန္အိမ္စီး Family cars တြကိုလည္း လူငယ္ေတြ Overlap မ်ားတဲ့ High Cam ေတြ ေျပာင္းၿပီး Eng Tuning လုပ္ၾကတာေတြအမ်ားႀကီးပါ။ ဒါဆိုရင္ ကားက Idle မွာ အင္ဂ်င္တုန္ေစပါတယ္။ ဒီ Valve Overlap ေၾကာင့္ျဖစ္ေစတဲ႔ အားနည္းခ်က္ေတြကို ျပဳျပင္ဖို႔အတြက္ ခုေနာက္ပိုင္းကားေတြမွာ Variable Valve Timing ဆိုတဲ့ (ေျပာင္းလဲႏိုင္တဲ့ ဘားတိုင္မင္)ဆိုၿပီး တီထြင္ထုတ္လုပ္ထားပါတယ္။
Car Company တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခု အေခၚေ၀ၚျခင္းကြာျခားေပမဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈ သေဘာကေတာ့ ဆင္တူေတြပါပဲ Valvetronic , Vanos , Variocam, VVT i , V TEC , VVL , VVEL, CVVL , စသျဖင့္ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဒီနည္းပညာဟာ ဆိုရင္ ကားရဲ႕ Rpm Low and High မွာ လိုအပ္သလို Ecu ရဲ႕ထိန္းခ်ဴပ္မႈနဲ႔ Valve ေတြရဲ႕ အဖြင့္အပိတ္နဲ႔ အနိမ့္အျမင့္ကို Control လုပ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။
အေစာပိုင္း Engine ေတြမွာ Intake Valve ကိုပဲ Control လုပ္ခဲ႔ေပမဲ႔ ခုေနာက္ပိုင္း Engine ေတြမွာ Intake ေရာ Exhaust ေရာ Camshaft ႏွစ္ခုစလုံးကို Oil pressure နဲ႔ Control လုပ္ေပးႏုိင္လို႔ ဆြဲအားပိုေကာင္း ဆီစားပိုသက္သာၿပီး မီးခိုးထြက္လဲသက္ သာေစလို႔ ပတ္၀န္းက်င္ညစ္ညမ္းမႈကိုလဲကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ Engine Valve Over Lap နဲ႔ပတ္သက္ လို႔ လက္လွမ္းမွီသေလာက္ ေ၀မွ်လိုက္ပါတယ္။
Credit
Jong Suu Kim (Auto Mechanic)
@AutoCar Buyers'Guide Journal (Every Thursday)
https://www.facebook.com/officialautocarjournal
Jong Suu Kim (Auto Mechanic)
@AutoCar Buyers'Guide Journal (Every Thursday)
https://www.facebook.com/officialautocarjournal