စြမ္းအားျမင့္ ဂီယာေဘာက္ \ 18 speed transmission < or > Ultra-Shift Transmission အေၾကာင္း
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ultrashift လို႔ေခၚတဲ့
< တခ်ိ႕ကလဲ Crawler ေပါ့ >
Heavy-duty ေတြအတြက္ အဓိက ထုတ္လုပ္ထားတဲ့ special gearbox အေၾကာင္း အနည္းငယ္ေဆြးေႏြးတင္ျပပါမယ္ ၊
Ultra-Shift ကို Manual နဲ႔ Automated ဆိုျပီး
အသံုးျပဳတဲ့ လုပ္ေပၚ မူတည္ၿပီး
( ၂ )မ်ိဳး ခြဲထားတယ္ ....
Ultra-shift ေတြမွာ Forward speed ကို 16 ခ်က္ ၊ Backward speed ကို 2 ခ်က္ ခြဲထားပါတယ္ ၊ စကားမစပ္ တခ်ိဳ႕ Ultra-shift ေတြက်ေတာ့ Forward speed ကို 15 ခ်က္ ၊ Backward speed ကို 3 ခ်က္ ျပဳလုပ္ေပးထားပါတယ္ ၊ အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ < Forward 16 and Reverse 2 > က မ်ားပါတယ္
ဒီလို Gear ေတြကို ႐ႈပ္႐ွက္ခက္ေအာင္ ဘာျဖစ္လို႔ လုပ္ထားတာလဲ ဆိုေတာ့ ... ရည္ရြယ္ခ်က္ ႐ွိပါတယ္ ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဆိုရင္ Forward 5 ခ်က္ Back 1 ဆိုရပါၿပီ ... ဒါေပမဲ့ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာက်ေတာ့ သြားရတဲ့ ခရီးနဲ႔ အသံုးျပဳတဲ့ လမ္းအေနထားနဲ႔က ဒီကနဲ႔ ကြဲျပားျခားနားပါတယ္ ၊ ေနာက္တစ္ခုက ဒီေလာက္မ်ားတဲ့ gear ခ်က္ေတြကို ဘယ္လိုကားအမ်ိဳးစားေတြမွာ သံုးလဲဆိုေတာ့ Long haul truck နဲ႔ Heavy-duty truck ေတြမွာ အဓိက သံုးပါတယ္ ၊ gear အခ်က္ေရမ်ားသြားတဲ့အတြက္ Engine ကထြက္တဲ့ rpm ကို အေသးစိတ္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ဘယ္ေလာက္ speed မွာ ဘယ္ gear ကို သံုးရမလဲဆိုတာ ဆံုးျဖတ္လို႔ရႏိုင္တာေပါ့
Manual 18 speed ေတြနဲ႔ Automated Transmission ( AMT ) က အဓိက ကြာျခားခ်က္က Clutch နင္းတဲ့အတံ မပါတာ ကြာသလို ၊ Gear မထိုးရတာလည္း ကြာပါတယ္ ... အထဲမွာ႐ွိတဲ့ Transmission အလုပ္လုပ္ပံုက သိပ္မကြာပါဘူး ... Manual က ( ျမန္မာအေခၚ ... တုတ္ထိုး ) Synchronizer ကို Shifter ကေန တိုက္႐ိုက္ အလုပ္လုပ္ေစတာ ျဖစ္ၿပီ ... Clutch ပါတဲ့အတြက္ Clutch နင္းရပါတယ္ ၊ သူကေတာ့ Manual Gear ထိုးသလိုေပါ့
AMT ( Volvo နဲ႔ MAN မွာ Semi-Auto ) .... ကေတာ့ ECA ( Electronic Clutch Actuator ) ကေန အလုပ္လုပ္ေပးတာ ျဖစ္တယ္ ၊ Gear အထိုး Clutch အလႊတ္ သူဟာနဲ႔သူ programming နဲ႔ သြားတာ ျဖစ္တယ္ ... Gear ထိုးတဲ့အခါမွာလဲ Pneumatic system နဲ႔သြားတာျဖစ္လို႔ Driver အေနနဲ႔က ဘာမွ ေထြေထြထူးထူး လုပ္စရာ မလိုပဲ Steering ကို ထိန္းေပးေနရံုပါပဲ ... အဲ့လိုပံုစံ US ထုတ္ Muck truck မွာ႐ွိတဲ့ mDrive မွာ ေတြရပါတယ္ < mDrive လို႔႐ွာၿပီး Google တြင္ၾကည့္ >
UltraShift gearbox ေတြကို US နဲ႔ Europe ထုတ္ Truck ေတြမွာ အထူးသျဖင့္ေတ႔ြရပါတယ္ ၊ Long Huge Vehicle လို႔ေခၚတဲ့ Transportor ေတြမွာ Horse power ျမင့္ Engine ေတြနဲ႔ တြဲသံုးၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္ ၊ UltraShift ျဖစ္တဲ့ အတြက္ Gearbox ကိုမွ special function သံုး Layshaft 2 ေခ်ာင္းထည့္ထားတာ ျဖစ္တယ္ ... Torque power မ်ားသြားတဲ့အတြက္ Hp ျမင့္ Engine ေတြနဲ႔သာ သင့္ေလ်ွာ္တဲ့ Gearbox အမ်ိဳးစားျဖစ္ပါတယ္ ၊ ဒီလို UltraShift ေတြကို US ထုတ္ Freightliner ၊ Mack ၊ Peterblit နဲ႔ Kenworth စတဲ့ ေခၚ႐ွည္ Tractor ေတြမွာ အထူးသျဖင့္သံုးၾကပါတယ္
အသစ္ဆန္းကို တီထြင္ဖန္တီးေနတဲ့ အေနာက္တိုင္းလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း ... Ultrashift ေတြဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ဆယ္စုေနာက္အေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေခတ္စားခဲ့ေပမဲ့ ယခုအခ်ိန္ထိ ျမန္မာမွာေတာ့ ႐ွား႐ွားပါးပါး ေတြ႕ရခဲပါတယ္ .... Ultra-Shift ကို အေမရိကန္ Transmission company Eaton Fuller နဲ႔ Allison ကအဓိက ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ျဖဴးသလို ဂ်ာမနီထုတ္ ZF ကလဲ ထုတ္လုပ္ျဖန္႔ျဖဴ းပါတယ္ ၊ အေမရိကန္ေတြဟာ Engine power ႀကီးႀကီး နဲ႔ ေခါင္း႐ွည္႐ွည္ Truck ေတြကို အထူးပဲ ႏွစ္ၿခိဳက္ၾကပါတယ္ ၊ ဒါေၾကာင့္ အဲ့ဒီလို Truck ေတြဟာ အေမရိကားမွာ အထူးပဲ ေကာင္းအားေကာင္းၾကတာ ျဖစ္တယ္
Ultra-shift ရဲ႕ Function က Range နဲ႔ Split ဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး႐ွိတယ္ ၊ Range မွာ 2 မ်ိဴးး႐ွိတယ္ Low Range ေနာက္တစ္မ်ိဳးက High range < Low range က gear no 1 2 3 4 > ၿပီးေတာ့ High range က က်န္တဲ့ gear no 5 6 7 8 တိူ႔ပဲ ျဖစ္တယ္ ... Split မွာလဲ Low split နဲ႔ High split ဆိုၿပီး ႐ွိတယ္ ... Split ကေတာ့ < gear Up or Down ... + (or) - > .... Range အေၾကာင္းကို အေသးစိတ္ ေျပာျပဖို႔ မလိုေပမဲ့ Split အေၾကာင္းကို ေျပာျပဖို႔လိုလိမ့္မယ္ .... စကားစပ္ ဘယ္အခ်ိန္မွာ Range ရဲ႕ Switch ကို ႏွိပ္ရမလဲဆို Low range ( Gear no 4 ) ကေန High range ( Gear no 5 ) ကို ေျပာင္းေတာ့မယ္ ဆိုရင္ Range swith ေလးကို အေပၚ ကလုတ္တင္ၿပီး ဂီယာ ထိုးႏိုင္ပါတယ္
ဂီယာတံ မွာ႐ွိတဲ့ Split ဘုေလးရဲ႕ အလုပ္လုပ္ပံုက ဒီလိုဗ် ..... Gear ထိုးမဲ့အခ်ိန္ Lever ေလ်ွာ့ၿပီး Clutch နင္းလိုက္ရင္ RPM ေလ်ွာ့သြားမယ္ ဒါဒီအခ်ိန္က်ရင္ Gear ထိုးတယ္ေပါ့ဗ်ာ အဲ့လိုထိုးရင္ Low split နဲ႔ အရင္ဝင္ရတယ္ ... ၿပီးမွ ႐ုတ္တရက္ High split ကို ေျပာင္းတာေပါ့ဗ်ာ ...ဒါကေတာ့ Gear ထ္ိုးတဲ့ ပံုစံေပါ့ ၊ Lever နဲ႔ Gear ကို တြဲေခၚၿပီး ထိုးတဲ့ပံုစံေပါ့ ... အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကေတာ့ သာမာန္ ဂီယာေဘာက္ေတြထက္ high way road ေတြမွာ Truck ရဲ႕ performance တက္လာမယ္ေပါ့ ... ဆီစားႏႈန္းလဲ နည္းနည္း သက္သာသြားမယ္
ၿပီးေတာ့ Gear shifter မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပံုစံအျပင္ Transmission ထဲမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပံုစံကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဆီမွာ သံူးေနတဲ့ 10 speed နဲ႔ 12 speed gearbox ေတြလို ပံုစံ မတူေတာ့ဘူး ... Main shaft အျပင္ Layshaft 2 ေခ်ာင္းပါလာပါတယ္ ... အဲ့အျပင္မွ Split ( Hi-Lo ) ကို အသက္သြင္းေပးတဲ့ Planetary gear အံုကလဲ ပါေသးတယ္ .... Manual ျဖစ္လို႔ Gear အထိုးအျပဳ ေတြကို လူကေနပဲ ထိုးမွာ ျဖစ္တယ္ ... Clutch နင္းဖို႔ ECA ရဲ႕ အကူညီ မပါသလို ... Gear ကို ကူထိုးေပးဖို႔ Pneumatic system သံုး Actuator ေတြလဲ မပါဘူး
Ultra-Shift ( or ) 18 speed gearbox ေတြဟာ အထူးသျဖင့္ Hp ျမင္တဲ့ Engine ေတြနဲ႔ပဲ အထူးကိုက္ပါတယ္ ..ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ သူကလဲ Engine part ထဲမွာပါတဲ့အတြက္ Engine ရဲ႕ power ကဆံုး႐ွံုးမႈ ျဖစ္ပါတယ္ ... gear ရဲ႕အခ်က္ေရ မ်ားေလေလ ေပးရတဲ့ Engine ရဲ႕ hp ဆံုး႐ွံုးေလျဖစ္တဲ့အတြက္ 18 speed ကို ႐ိုး႐ိုးကားေလးေတြမွာ မသံုးတာပါ ... ကားတိုင္းလဲ မသံုးၾကပါဘူး ... သူ႔ကို အထူးထုတ္ စြမ္းျမင့္ Diesel Engine ေတြနဲ႔သာ တြဲသံုးေလ့႐ွိပါတယ္။
Reference ; Wiki , Eaton Fuller transmission , Ultrashift transmission...
စာ႐ွည္သြားရင္ ခြင့္လႊတ္ေပးပါ ၊ အၾကံေပးမႈကို လက္ခံပါမည္
Credit
< Just for Student Knowledge >
< Just for Student Knowledge >