ကားေတြအတြက္အေရးပါလွတယ့္ Battery အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။(ဒုတိယအပိုင္း)
_________________________________
လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ သိုေလွာင္ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ေသာ ဘက္ထရီသည္ ကားတစ္စီး၏ အသက္ျဖစ္သည္။ ဘက္ထရီမရွိဘဲ ၀ါယာရိန္းစနစ္ မရွိႏိုင္ သကဲ့သို႔ ဘက္ထရီမရွိဘဲ ကားတစ္စီးအလုပ္မလုပ္ႏိုင္ပါ။ ကားဘက္ထရီတစ္လံုးမွ 12 Volt DC လွ်ပ္စစ္ပါ၀ါ ေထာက္ပံ့ႏိုင္ၿပီး ကားအင္ဂ်င္စက္ စတင္ႏိႈးရန္ အင္ဂ်င္စက္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ စနစ္မ်ား အလုပ္လုပ္ရန္၊ အင္ဂ်င္မီးေပးစနစ္ (Ignition System) အလုပ္လုပ္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ အျခားေသာ Electrical Accessories မ်ား အလုပ္လုပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ မရွိမျဖစ္ အဓိက အေရးပါေသာအရာမွာ ကားဘက္ထရီျဖစ္သည္။
ေရွးေခတ္မွစတင္၍ ယေန႔အခ်ိန္အထိအသံုး ျပဳေနေသာ ကားဘက္ထရီ အမ်ိဳးအစားမွာ ႐ိုးရွင္းေသာခဲ-အက္ဆစ္ဘက္ထရီသာ ျဖစ္ပါသည္။ ယေန႔ေခတ္ ဟိုက္ဘရစ္ကားမ်ားတြင္ နီကယ္မက္တယ္ဟိုက္ဒ႐ိုက္ (NiMH)ဘက္ထရီမ်ား၊ လီသီယမ္အိုင္ယြန္း (Li-ion) ဘက္ထရီမ်ားသံုးစြဲေသာ္လည္းကားတစ္စီးလံုး၏ Electrical System အတြက္ သံုးစြဲေနေသာ 12 ဗို႔ ဘက္ထရီမွာ ခဲ-အက္ဆစ္ဘက္ထရီ အမ်ိဳးအစားသာ ျဖစ္ ပါသည္။
ကားဘက္ထရီ တစ္လံုးတြင္ အခန္း(Cell) ေျခာက္ခန္းပါ၀င္ၿပီး အဖိုျပားႏွင့္ အမျပားကို ခဲျပားမ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားသည္။ အဖိုျပားႏွင့္ အမျပားၾကားတြင္ လွ်ပ္စစ္ကာ(Insulator)ျဖင့္ ျခားထားၿပီး Electrolyte ေခၚ လွ်ပ္လိုက္ရည္ထဲတြင္ နစ္ျမဳပ္ထားသည္။ လွ်ပ္လိုက္ရည္ ဆိုသည္မွာ ေရႏွင့္ ဆာလဖ်ဴရစ္အက္ဆစ္ကို ေရာစပ္ထားေသာ အက္ဆစ္အေပ်ာ့စားျဖစ္သည္။ အက္ဆစ္ျပင္းအား 1.280 ရွိသည္။ ထိုျပင္းအားကို လွ်ပ္လိုက္ရည္၏ သိပ္သည္းဆဟုေခၚသည္။ အက္ဆစ္သိပ္ သည္းဆ 1.280 ရွိေသာ လွ်ပ္လိုက္ေပ်ာ္ရည္ ရရွိရန္ ေပါင္းခံေရ (၆၃)ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ဆာလဖ်ဴရစ္အက္စစ္ (H2SO4) (၃၇)ရာခိုင္ႏႈန္းေရာစပ္ရသည္။ ဘက္ထရီ Cell တစ္ခုမွ ထုတ္လုပ္ေပးႏိုင္ေသာ ဗို႔အားမွာ 2.1 V ရွိၿပီး စုစုေပါင္းအခန္း (၆)ခန္းပါေသာဘက္ထရီတစ္လံုးသည္ 12.6 Volt ခန္႔ ထြက္ရွိသည္။
ဘက္ထရီတစ္လံုးတြင္ သိုေလွာင္ထားေသာ စြမ္းအင္ပံုစံမွာ Chemical Energy ျဖစ္သည္။ ဘက္ထရီကို အသံုးျပဳလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ အားျပန္သြင္းလွ်င္ျဖစ္ေစ ဘက္ထရီ ပလိပ္ခဲျပားမ်ားႏွင့္ အက္ဆစ္ဓာတ္ျပဳသည္။ ဘက္ထရီ အားသြင္းေနစဥ္ ဟိုက္ျဒိဳဂ်င္ဓာတ္ေငြ႔မ်ား ထြက္သည္။ ဟိုက္ျဒိဳဂ်င္သည္ ေပါက္ကြဲမႈ ျပင္းထန္ၿပီး မီးေလာင္လြယ္ေသာ ဓာတ္ေငြ႔ျဖစ္သည္။ ေလထက္ေပါ့ပါးလြန္း၍ မိုးပ်ံပူေဖာင္းမ်ားတြင္ ဟိုက္ျဒိဳဂ်င္ဓာတ္ေငြ႕ကိုသံုးသည္။ ဘက္ထရီအား သြင္းေနစဥ္ ေလ၀င္ေလထြက္ ေကာင္းဖို႔လိုသည္။ ဘက္ထရီအား သြင္းေနစဥ္ ၀ါယာႀကိဳးမ်ားျဖင့္ မီးခတ္မၾကည့္ရ။ ဘက္ထရီအိုး ေပါက္ကြဲထြက္ၿပီး ထိခိုက္ဒဏ္ရာ ရႏိုင္သည္။ အက္ဆစ္ရည္ ေလာင္စားႏိုင္သည္။ မ်က္စိထဲ အက္ဆစ္၀င္ႏိုင္သည္။
ဘက္ထရီ တစ္လံုးတြင္ အဖိုငုတ္ႏွင့္ အမငုတ္ ဟူ၍ရွိၿပီး အဖိုငုတ္တိုင္က အနည္းငယ္ ပိုႀကီးသည္။ ဘက္ထရီသံုးစြဲေနစဥ္ လွ်ပ္လိုက္ရည္ခန္းေျခာက္ၿပီး Level က်သြားတတ္သည္။ ဘက္ထရီမိုးေရ ထပ္ျဖည့္ေပးမွ အက္ဆစ္ျပင္းအား မွန္ကန္မည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ Maintenance Free Battery မ်ားတြင္ မိုးေရထပ္ျဖည့္ ေပးစရာမလိုပါ။ လွ်ပ္လိုက္ရည္အစား Gel ကိုသံုးထားသည္။ အားျပည့္ေနေသာ ဘက္ထရီ၏ Electrolytic သိပ္သည္းဆသည္ 1.280 ရွိသည္။ အက္ဆစ္ျပင္းအားကို ဟိုက္ျဒိဳမီတာႏွင့္ တိုင္းတာသည္။ ဘက္ထရီအား အျပည့္အ၀ ရွိ/မရွိကို Battery Tester ျဖင့္တိုင္းႏိုင္သည္။
အဆင့္ျမင့္ ဘက္ထရီမ်ားတြင္ အလြယ္တကူ စစ္ေဆးႏိုင္ေသာ Battery Eye Indicator ပါရွိသည္။ အားအျပည့္ရွိလွ်င္ Eye အေရာင္ကို အျပာေရာင္/ အစိမ္းေရာင္ျဖင့္ ျပသည္။ အားမရွိပါက အ၀ါေရာင္/အနီေရာင္ ျဖင့္ေဖာ္ျပသည္။ ဘက္ထရီတစ္လံုး၏ စြမ္းအားပမာဏကို Amh ျဖင့္ ေဖာ္ျပသည္။ ဥပမာ 70 Amh , 100 Amh ဟု ေဖၚျပၾကသည္။ ဘက္ထရီတစ္လံုး၏ သက္တမ္းသည္ ပွ်မ္းမွ် သံုးႏွစ္ပထိ အသံုးခံသည္။ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈ ေကာင္းမွ ဘက္ထရီသက္တမ္းရွည္သည္။
ကားတစ္စီး စတင္ေမာင္းႏွင္ လည္ပတ္ႏိုင္ဖို႔ အဓိက အက်ဆုံးကေတာ့ ကားဘက္ထရီ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘက္ထရီက ကားစက္ႏိႈးတာအတြက္၊ ကားေပၚမွာပါတဲ့ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းေတြအတြက္၊ Spark Plug အတြက္ ၊ ECU အတြက္ ၊ Injector အတြက္ စသည့္ အရာေတြကို လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ တိုက္ရိုက္ေပးပို႔ၿပီး စတင္လုပ္ေဆာင္ျခင္းေၾကာင့္ႏွင့္ အဓိက ပင္မစြမ္းအင္ကို ျဖန္႔ျဖဴးေပးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အထူးပင္ အေရးႀကီးပါသည္။
ဘက္ထရီ မေကာင္းရင္ အခုေနာက္ပိုင္းထုတ္ကားေတြမွာ ပိုၿပီး အခက္အခဲရွိလာပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အရည္အေသြးေကာင္းမြန္ၿပီး အာမခံမႈ မွန္ကန္ေသာ ဘက္ထရီေတြကို ေရြးခ်ယ္ အသုံးျပဳဖို႔ လိုလာပါၿပီ။ ဘက္ထရီေတြရဲ႕ သက္တမ္းက (၆) လမွ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္အထိ အရည္အေသြးေပၚမူတည္ၿပီး ေကာင္းေကာငး္သုံးစြဲႏိုင္ေသာ္လည္း လူႀကီးမင္းအေနျဖင့္ (၃)လတစ္ႀကိမ္ေတာ့ Battery Tester ျဖင့္ စစ္ေဆးျခင္းက လိုရာခရီးကိုသြားလာရာတြင္ မ်ားစြာ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။
ကားဘတ္ထရီ မလဲလွယ္ခင္ ဘက္ထရီ၏ အေျခအေနကို ဦးစြာစစ္ေဆးရန္ လိုအပ္ပါသည္။
>>>>
ကားဘက္ထရီဟာ ကားတစ္စီးအတြက္ အေရးၾကီးတဲ့ ပစၥည္းတစ္ခုပါ။ ပုံမွန္ အားျဖင့္ ဘက္ထရီတစ္လုံးကို အသုံးျပဳပုံေပၚမူတည္ျပီး ၆ လ ကေန တစ္ႏွစ္ ေက်ာ္အထိ အသုံးျပဳလို႕ရပါတယ္။ တကယ္လို႕ ကားစက္ႏိႈးရခက္ေနတယ္ ဆိုရင္ ဘက္ထရီကို အရင္ဦးစားေပး စစ္ေဆးသင့္ပါတယ္။
Maintenance Free ဘက္ထရီေတြကို စစ္ေဆးဖို႕ Battery Tester ေတြ ထုတ္လုပ္ထားပါတယ္။ ဒါေတြကို ေကာင္းေကာင္းအသုံးခ်တတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ အခုဆို ကား၀ပ္ေရွာ့တိုင္းလိုလိုမွာ Battery Tester ေတြရွိပါတယ္။ ကၽြမ္းက်င္စြာ ကိုင္တြယ္တတ္ဖို႕ေတာ့ လိုပါတယ္။ စစ္ေဆးတဲ့အခါ In Vehicle နဲ႕ Off Vehicle ဆိုျပီး ၂ မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ကားစက္ႏိႈးရခက္တဲ့ ျပႆနာကို စစ္ေဆးခ်င္ရင္ In Vehicle Test ကို အသုံးျပဳရပါမယ္။
ပုံမွန္အားျဖင့္ စက္မႏိႈးပဲ ဘက္ထရီကို စစ္ေဆးရမယ္။ ျပီးရင္ Starting System (စက္ႏိႈးစနစ္) မွာ ျပႆနာ ရွိမရွိ သိခ်င္ရင္ ကားစက္ႏိႈးျပီး Starting System Test ကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ရမယ္။ေနာက္ျပီးေတာ့ ေအာ္တာေနတာ (Alternator) က ဘက္ထရီကို အားပုံမွန္သြင္းသလားစစ္ေဆးရမယ္။ ဒါကို Charging System Test လို႕ေခၚတယ္။
ဒါေတြကို ေဆာင္ရြက္စစ္ေဆးၿပီးမွသာ ကားဘက္ထရီကို လဲသင့္ မလဲသင့္ ဆုံးျဖတ္ရပါမည္။
လ်ွပ္စစ္အရင္းအျမစ္က battery ကေနလာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ မူလတီထြင္ထားေသာ battery မွာရပ္မေနပဲ နည္းပညာေတြကို အျမဲထပ္မံတိုးတက္တီထြင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
Battery အေျခ ခံသေဘာတရား
______________________
လ်ွပ္စစ္စီးရာတြင္ အီလက္ထရြန္(Enectron)ေတြ အႏႈတ္ကေန အေပါင္းဘက္ကိုေရြ႔ေစျခင္းျဖစ္ပါတယ္။အဲ့ဒီ့ အီလက္ထရြန္ေတြေရြ႔သြားတယ့္အားကိုုပဲ ဗို႔အားဘယ္ေလာက္႐ွိတယ္ဆိုတာကိုတိုင္းတာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။အီလက္ထရြန္ေတြမသြားေတာ့ဘူးဆိုရင္ ဗို႔အေနနဲ႔႐ွိေနေပမယ့္ Current လ်ွပ္စီးအားမ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ အီလက္ထရြန္ ေတြသြားေနမွသာ ဗို႔ေရာ
Current ပါ႐ွိေနမည္ျဖစ္သည္။Battery မွာအား႐ွိမ႐ွိကို ဗို႔မီတာနဲ႔တိုင္းတာႏိုင္ပါတယ္။Battery ကအားကိုတိုင္းတာၾကည့္လ်ွင္ 12.66ဗို႔႐ွိလ်ွင္ အားအျပည့္႐ွိပါတယ္။11.89 ဗို႔ထက္နည္းေနပါက Current မ႐ွိေတာ့ပါဘူး။ အဲ့ဒီ့အတြက္ကားစက္ႏိႈးရန္အခက္ခဲေတြပါလိမ့္မယ္။
ဘက္ထရီဆုိင္မွာ Load Tester နဲ႔ ေထာက္တုိင္းၾကည့္လွ်င္လည္း ဘက္ထရီအားရွိမရွိ သိႏုိင္ပါတယ္။
ကာတစ္စီးမွာရွိတဲ့ ဘက္ထရီကိုထိန္းသိမ္းဖုိ႔ တာ၀န္ကယာဥ္ေမာင္းရဲ႕ တာ၀န္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘက္ထရီနဲ႔ပတ္ သက္ၿပီး ဒါေတြကိုဂ႐ုစုိက္ လုပ္ေဆာင္ေပးပါ။
ဒါေၾကာင့္သင့္ battery ကိုထိန္းသိမ္းဖို႔ အခ်ိန္မွန္မွန္စစ္ၾကစို႔...လို႔ေျပာပါရေစ..
ဒီထက္ပိုၿပီးျပည့္ျပည့္စံုစံုသိျခင္ရင္ပဲျဖစ္ေစ ေလ့လာျခင္ရင္ပဲျဖစ္ေစ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ Cars World - Service ကို Messenger ကေမးျမန္းေတာင္းဆို ေ၀ဖန္အၾကံျပဳလို႔ရပါတယ္။ဖတ္႐ႈအားေပးသည့္အတြက္ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
ဒီတစ္ခါတင္ဆက္ေပးလိုက္တယ့္ Cars Battery အေၾကာင္းကို ဖတ္႐ႈၿပီး ၀ါသနာမိတ္ေဆြမ်ားအားလံုး အသိပညာဗဟုသုတေတြ တိုးပြားႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္လို႔ေမ်ွာ္လင့္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ေနာက္ထပ္လဲ ကားနဲ႔ပက္သက္သမ်ွ ဗဟုသုတေတြကို တင္ဆက္ေပးသြားမွာမို႔လို႔ Cars World - Service ကို Like & Share လုပ္ထားႏိုင္ပါတယ္။ အားလံုးေသာ မိတ္ေဆြမ်ားကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
Cdcd to car World
No comments:
Post a Comment