ဟိတက္ျခင္း over heat ျပသနာမ်ား။
ဟိတက္ျခင္းဆိုတာဘာလဲ မိတ္ေဆြ။ ဟိတက္တယ္ဆိုတာ သာမန္ အပူခ်ိန္ထက္ ပိုပီး ပူတာကို ဆိုလိုပါတယ္။ ျပင္ဆရာသက္တမ္းတစ္ေလွ်ာက္ ဟိတက္တဲ႕ဆိုင္ကယ္ေတြအေႀကာင္းကို ေျပာျပတဲ့ေနရာမွာ လိုအပ္ခ်က္ လစ္ဟာမူတစ္ခုခုရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ ေတာ့ စာေရးသူကြ်န္ေတာ့္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္သာျဖစ္ပါေႀကာင္း ႀကိဳတင္ အသိေပးပါရေစ။
ဟိတက္ျခင္းဆိုတာ ကာလံေဒသံ ကြဲ့ျပားျပီး အျဖစ္ခ်င္း ဆင္တူေနေသာ္လည္း
အိုဗာဟိ ျဖစ္တယ္ အပူလြန္ကဲစြာ ထြက္တယ္ဆိုတာ အရာမ်ားစြာအေပၚမွီခိုေနပါေသးတယ္။ အေရးႀကီးဆံူးက ဆိုငိကယ္ရဲ႕ လိုအပ္တဲ႕ ပါဝါ အင္အားနဲ႕
ေမာင္းတဲ႕လမ္း အေနအထား
ေနာက္တစ္ခုက ေမာင္းေနတဲ႕လူရဲ႕ အထာပါးနပ္မူေတြပါ။စက္ေတြအေႀကာင္းပဲေျပာႀကပါစို႕။
ဆိုင္ကယ္မွာ oil cooled /air cooled နဲ႕ water cooled ဆိုျပီး နွစ္မ်ိဳးပဲ ခြဲျခားနိုငိပါတယ္။
coolent စနစ္ေတြအေႀကာင္းကိုရွင္းျပရရင္ ေရတိုင္ကီ ေရလွယ္အံု ပါတဲ႕စနစ္ ေရတိုငိကီလံုးဝ မပါပဲ ဆီလွည့္ပါတ္ျခင္းျဖင့္ အပူေလ်ာ့ေစတဲ႕စနစ္ ေလေအးခံစနစ္ စသည္ျဖင့္ ခြဲျခားနိုင္ပါတယ္။
water cooled အေႀကာင္း မစခင္မွာ မူရင္းကုမၸဏီ ေတြဟာ ထုတ္လုပ္လိုက္တဲ႕ ဆိုင္ကယ္တစ္စီးဟာ ဘယ္နိုင္ငံ ဘယ္ရာသီဥတုမွာ အဆင္ေျပေျပစီးနိုင္ပီးေတာ့ ဘယ္နိုင္ငံ ဘယ္ရာသီမွာေတာ့ အဆင္မေျပနိုင္ ဆိုပီး ခြဲျခားထုတ္လုပိပါတယ္။ အဲ့လိုခြဲျခားထုတ္လုပ္ရျခင္းဟာ မူလ ကြာလတီ ကိုထိမ္းသိမ္းတဲ႕သေဘာပါ။ ကဲ water cooled ေတြအေႀကာင္းေျပာရေအာင္ ဗ်ာ။ water cooled ဆိုတာက ေရတိုင္ကီ ထဲမွာ ေရ အျပည့္နီးပါးရွိေနမယ္ ပန္႕အကူကညီနဲ႕ အပူျပင္းထန္တဲ႕စလစ္ေတြ ဟက္ေတြႀကားဝင္ထြက္သြားလာေနပီး ေမာင္းေနခ်ိန္မွာ ထြက္လာတဲ႕အပူကို သယ္ေဆာင္တဲ႕ႀကားခံ ေရ တစ္မ်ိဳးပါ။ သယ္လာတယ္ ေရတိုင္ကီထဲဝင္တဲ႕အခ်ိန္ ေရလိုင္းပါးပါးေလးေတြႀကား တိုးေနတဲ႕ ေလအကူအညီနဲ႕ ျပန္လည္အပူေလ်ာ့ေစတဲ႕စနစ္ေပါ့ေလ။ဆိုင္ကယ္ေတြ အေနနဲ႕ကေတာ့ တစ္လံုးနွစ္လံုး သံုးလံုး ေလးလံုး အကုန္လံုးမွာ သင့္ေလွ်ာ္သလိုထည့္သြင္းအသံုးျပဳ လာႀကပါတယ္။ အင္ဂ်င္ပါဝါႀကီးရင္ႀကီးသလို အပူျမန္ျမန္ေလ်ာ့ ေစဖို႕ တိုငိကီႀကီးႀကီး သံုးေပးထားႀကတယ္။ အပူတက္ျခင္း အတြက္ ေတာ့ အင္မတန္ ့အသံုးဝငိတဲ႕ နည္းတစ္ခုပါ။ ေရတိုင္ကီမွာ အပူဆင္ဆာေလးတပ္ထားပီးေတာ့ အပူတက္လာတာနဲ႕ ေအာ္တို ပန္ကာကိုလွည့္ေပးတဲ႕စနစ္ေလးလဲပါပါေသးတယိ။
coolent fan ေလးက ဘထရီနဲ႕ဒါရိုက္ ရေလး ခံပီးေမာင္းတာမို႕ ဟိတက္လို႕ဖန္လည္ေနခ်ိန္ ခင္ဗ်ားေသာ့ပိတ္လဲ သူလိုတဲ႕အပူေလ်ာ့ဖို႕ ဆက္လည္ေနပါပါလိမ့္မယ္။သတ္မွတ္အပူကိုေရာက္မွ ေအာ္တိုပိတ္သြားမွာပါ။ ဆငိဆာပ်က္လို႕ ခလုပ္နဲ႕တပ္ထားသူေတြအေနနဲ႕ေတာ့မေျပာလို။
ဟုတ္ပီ ဒါဆို အားနည္းခ်က္ကဘာလဲဆိုေတာ့ အဲယားကိုး ေတြထကိ အထိခိုက္ မခံနိုငိဘူး အပူမွ် တက္ေနတဲ႕ အတြက္ တရိပ္ရိပ္ တက္ေနတဲ႕အပူခ်ိန္မွာ တည္ျငိမ္ အပူဒါဏ္ကို ေမာင္းနွင္သူက ခံရမယ္။ ပီးေတာ့ သန္ံရွင္းေရး လုပ္ေပးရတာေတြ အေပါက္ျပဲဒါဏိေတြကိုခံႀကရတယ္။
air cooled က်ေတာ့ အထက္က ကိစၥေတြ မရွိေတာ့ မခံစားရေတာ့ဘူး ဒါေပမယ့္ ဟိတက္ခ်ိန္မွာ မတူတဲ႕ အပူတက္တဲ့ ပံုစံကိုအျပည္အဝ ခံစားရတယ္။ အရာဝတၳဳေတြဟာ ပူလာရင္ ပြတဲ႕ သေဘာရွိတာမို႕ ပြလာတယ္ က်ပ္လာတယ္တင္းလာတယ္ အဲ့ဒုကၡေတြကို ခံစားရပါမယ္။ အင္ဂ်င္တစ္လံုး နိူးထားခ်ိန္မွာ ဟိတက္လာတယ္ အဲ့ဟိက ေနရာေပၚမူတည္ပီး အနိမ့္အျမင့္ကြာျခားေသးတယ္ စက္နိူးထားတဲ႕ ဆိုငိကယ္တစ္စီးမွာ အပူ ဆံုးေနရာက ပင္စင္ သတၲဳ အိုးပါ ေနာက္လိုက္တာက ဟက္တံုး အပူ ေလ်ာ့တဲ႕ ေနရာက စလစ္ပါ။ water cooled ကက်ေတာ့ အပူကမွ် ပီးေရထဲ မွာသယ္ေဆာင္လွည့္လည္ေနလို႕ တရိပ္ရိပ္ အပူကို ခံရမယ္လို႕ ေျပာေပမယ့္ air cooled မွာက်ေတာ့ အပူလြန္ကဲ ထဲတစ္ေနရာက ဝုန္းခနဲ ထပူတာမ်ိဳးပါ။
ကဲေကာင္းပီ ဒါဆ္ု အပူတက္တယ္ အပူတက္တာဘာေတြျဖစ္နိုင္လဲ။ ဆိုင္ကယ္ေလးေတြမွာက အပူအရမ္းတက္ေနရင္ ပင္စင္ေတြ ပြလာပီး က်ပ္လာတယ္ ဘီးက တင္းတင္းႀကီးျဖစ္လာမယ္ ေနာက္ ထိုးရပ္မယ္ ပင္စင္မွာအပြန္း အဆင္းေတြထင္ကုန္မယ္။ အပူတက္ေနပီ ဆိုတည္းကိုက သတိထားပီးစစ္ရေတာ့မယ့္ အပိုင္းေတြမ်ားသားပါ။ ကရိုင္းေက့စ္ ထဲကေန အင္ဂ်င္ဝိုင္ကို ပန္႕နဲ႕ စုပ္တင္တယ္ ပီးေတာ့ ဟက္တံုး ကရိုင္း ေပါက္ ကြန္နတင္း အစရွိတဲ႕ေနရာေတြကို ဆီေရာက္ေအာင္တြန္းပို႕တယ္။ အဲ့လိုပို႕တဲ႕လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ လမ္းမွာ ထိသမွ် အပူကိုလဲ စုပ္ယူသြားသလို ေအးေနတဲ႕ သတၲဳ သားေတြနဲ႕ထိေတြ႕ရင္လဲ အင္ဂ်ငိဝိုင္ထဲက အပူက ေလ်ာ့က်သြားတယ္။ ဟက္တံုးထိတက္လာတဲ႕အင္ဂ်င္ဝိုင္ရဲ႕ တာဝန္ကနွစ္မ်ိဳးဗ် တစ္မ်ိဳးက ဟက္တံုးထဲမွာရွိေနတဲ႕ ကင္းမရွပ္ေတြ ဘားလက္ေတြ တိုငိပင္ခ်ိန္းေတြ ကိုေခ်ာဆီအေနနဲ႕ အပြန္းစားခုခံေပးပီးေတာ့ လမ္းကအပူကိုလဲ စုပ္ယူသြားတယ္ ကရိုငိးေက့ထဲ အထိေပါ့ေလ။အဲ့သည့္မွာ အင္ဂ်င္ဝိုင္ အျပစ္အက်ဲ ျပသနာစတာပဲ။ ဟိတက္တတ္လြန္းတဲ႕ ဘီးေတြအေနနဲ႕ အက်ဲ ကို အသံုးျပဳတာဟာ မွ် တ ေစတယ္။အရမ္းျပစ္ေစးတဲ႕ အင္ဂ်ငိဝိုင္ဟာ အပူတက္ပီး ေတာ္ေတာ္နဲ႕မေအးနိုင္လို႕ အင္ဂ်ငိကို အပူတက္ေစတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဝိေသသ လကၡဏာေတြ ေတြက အရမ္း ဟိတကိတဲ႕ဘီးေတြက အိုဗာဟိ ျဖစ္လာရင္ အင္ဂ်ငိ ထိုးရပ္တဲ႕အထိ ျဖစ္တတ္တယ္။ အပူေႀကာင့္ သတၲဳသားေတြ ရုန္းကန္ေနတာမ်ိဳးေတြ ကြ်တ္ဆတ္ကုန္တာမ်ိဳးေတြရွိတတ္တယ္။ ပီးေတာ့ မန္န်ဴဖို႕ ကိုသေရ ပိုက္အသံုးျပဳထားရင္ အဲ့ပိုကိကေလးေတြ က်ြတ္ဆတ္ပီး ေလမလံုတာ ျပတ္ထြက္တာေတြျဖစ္တတ္တယ္။ ဘယ္လိုျပဳျပင္ႀကမလဲ အိုဗာဟိျပသနာကို။ Water cooled ေတြမွာဆိုရင္ အင္ဂ်င္ ဝိုင္ နည္းလြန္းေနသလား အရင္စစ္သင့္တယ္။ အင္ဂ်င္ဝိုင္နည္းရင္လဲ အပူသယ္ေဆာင္မယ့္ထုထည္ပမာဏနည္းတဲ႕အတြက္ ဟိတက္တယ္။ အင္ဂ်င္ဝိုင္အမ်ိဳးအစားကိုလဲေရြးခ်ယ္သံုးစြဲသင့္တယ္။ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ ေရတိုင္ကီ ေတြပိတ္ေနလာ ေရလွယ္အံုေတြ အလုပ္လုပ္လားစစ္ရမယ္။သံုးသင့္တဲ႕ေရ အမ်ိဳးအစားေရာ မွန္ရဲ႕လား သတိထားသင့္တယ္။
ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္ကေတာ့ ေရတိုင္ကီfan အလုပ္လုပ္လား ႀကည့္ရမယ္။ inline four စလင္ဒါေတြအေနနဲ႕ ဟိက ေတာ့ ရွိမွာပဲ အိုဗာဟိျဖစိရင္သာ ဂရုစိုက္သင့္တာ။ ေကာင္းပီ ဒါဆို air cooled စနစ္ ဆိုင္ကယ္ေတြဟိတက္ရင္ေကာ
အင္ဂ်င္ပတ္ကားလုပ္ထားတဲ႕ဘီးေတြဟိတက္ပါတယ္။ အင္ဂ်ငိဝိုင္ အတက္နည္းရင္လဲဟိတက္ပါတယ္။
အင္ဂ်င္ဝိုင္ နည္းတာက်ဲတာေတာ့ေျပာပီးပါပီ။ ေနာက္ဆံုးျပသနာကေတာ့ မီးအနိမ့္အျမင့္ ပါ။ မီးျမင့္ေနပီး ပင္စင္ tdc မေရာက္ခင္ပြတ္သီကာသီေလး ကပ္ေပါက္ေနရင္ pre-ignation ျဖစ္တာေႀကာင့္ဟိတက္ပါတယ္။ multicylinder ေတြမွာ ဟက္ဂတ္စကက္ေပါက္တာနဲ႕ over heat ျဖစ္ပါတယ္။ မႀကာခဏထိုးရပ္မယ္ ခဏေနမွျပန္နိူးလို႕ရမယ္။အဲ့လကၡဏာေတြပါ။ ေလးလံုးအင္ဂ်င္ေတြမွာ ကာဘရိုက္တာ vacuum ခ်ိန္တာမမွန္ရင္လဲ ဟိတက္ပါတယ္။ ပလပ္ကိြဳင္အဝင္ထြက္ေတြမမွန္ရင္လဲဟိတက္ပါတယ္။
ဟိတက္တာဟာ ဘီးႀကီးတိုင္းမွာႀကံဲဳေတြ႕ေနက်လို႕ေတာင္ေျပာလို႕ရပါတယ္။
စစ္ေဆးစရာေတြကအမ်ားသားပါ။ အဲကလင္တာအလြန္အမင္းပိတိေနတာ။ ဆီေကြ်းမမွန္တာေတြကလဲ ဟိတက္ေစပါတယ္။ နဂိုကကို အပူမ်ားတဲ႕ ဆိုင္ကယ္အမ်ိဳးအစားေတြလဲရွိပါတယ္။ ဥပမာ Yamaha ေတြေပါ့။ air cooled နဲ႕လာတဲ႕ယာမဟာအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေနာက္ဆံုး trucker 250ေတြအထိ ဟိက သာမန္ထက္ကိုပိုပါတယ္။ ယာမဟာရဲဲ႕ဟိဟာ ဆိုငိကယ္အမ်ိဳးစားထဲမွာအမ်ားဆံုးလို႕ေတာငိေျပာလို႕ရပီးေတာ့ ဒုတိယ လိုက္တာဆူဇူကီးပါ။ ယာမဟာ ဆီးရိုး 225 ေလးနဲ႕ တိုငိပါတ္ေအာင္ဟိေဖ်ာက္ဖူးပါတယ္။ အေတာ္ကုန္မွ မူရင္းဝဘ္မွာလဲ feed back ေတြေတြ႕ေတာ့မွ လက္ေလ်ွာ့လိုက္တာပါ။ အဲ့ေတာ့ dragstar 400-750 လို VTwin ေတြ ပီးေတာ့ serow စီးရီးေတြနဲ႕ air cooled မွန္သမွ် ယာမဟာစီးရီးတိုင္းကိုစီးမယ္ဆို စီးမယ့္သူက ကလပ္ဆြဲ ေလေအးခံ ျမန္ျမန္စီးေပးရပါတယ္။ ေျဖးေျဖးေမာင္းမယ္ဆို ေျခသလံုးေမႊးေတလိမ္ကုန္တာကိုယ္ေတြ႕ပါ။
ခုေျပာျပတာက အိုဗာဟိ မဟုတ္ပါပဲ မူရင္းကကို အပူတက္တဲ႕မ်ိဳးမို႕ပါ။ အိုဗာဟိ ျဖစ္လာရင္ အင္ဂ်င္ဝိုင္ ဆီေလအေရာနဲ႕ တိုင္ပင္ေတြစစ္သင့္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ သိေလာက္ပီထင္ပါရဲ႕ေလ။
အားလံုးပဲဆိုင္ကယ္ဗဟုသုတျပည့္ဝႀကပါေစ။
Writer by
ရဲရင့္သာေဝပိုင္
No comments:
Post a Comment