Engးတလံုးတြင္camshaftသည္ exးv/v , inးv/v (သို႔) fuel p/p (သို႔) distributor တို႔ကို stroke timingအလိုက္ လိုသလိုအဖြင့္အပိတ္လုပ္ေပးရန္ အဓိကတာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ရေသာ အစိတ္အပိုင္းတခုျဖစ္သည္။
။Engးတလံုးအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုးေသာအစိတ္အပိုင္းတခုလည္းျဖစ္သည္။2 stroke engးတြင္ camshaft တပတ္လည္လ်င္crankshaftလည္း တပတ္သာလိုက္လည္သည္၊ 4 stroke engးတြင္ေတာ႔ camkshaft တစ္ပတ္လည္လ်င္ crankshaft တြင္မူ ႏွစ္ပတ္လိုက္လည္သည္။
Camshaft ေပၚတြင္႐ွိေသာ cam lobes(သို႔)cam toes တခုခ်င္းဆီသည္ v/v(သို႔)fuel p/p တခုခ်င္းဆီကို သက္ဆိုင္ရာ timingအလိုက္ အဖြင့္/အပိတ္ အလုပ္လုပ္ေစသည္။v/vပြင့္ေသာအျမင့္အကြာအေဝးသည္(သို႔)fuel p/pတြင္ ဆီပို႔ေသာအခ်ိန္ကာလသည္ အဆိုပါ cam lobes၏ အျမင့္ေပၚတြင္ မူတည္သည္။
ျကီးမားေသာ engးႀကီးမ်ားတြင္သံုးရန္အတြက္camshaft တေခ်ာင္းကို တေျဖာင့္တည္းအေခ်ာင္းလိုက္ မထုတ္လုပ္ၾကေပ၊အပိုင္းလိုက္ အပိုင္းလိုက္သာထုတ္လုပ္ၾကၿပီး ထိုအပိုင္းအသီးသီးကို flangeမ်ားတြင္ bolts မ်ားႏွင့္တြဲၿပီး ခ်ိတ္ဆက္အသံုးျပဳ ၾကသည္။အဘယ္႔ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျပဳ ဳျပင္(ခ်ိန္ညႇိ)ရာတြင္ လိုသလိုအလြယ္တကူျဖဳတ္၍ ျပဳ ျပင္(ခ်ိန္ညႇိ)ႏိုင္ရန္အတြက္ျဖစ္သည္။camshaft ကို crankshaftျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေမာင္းႏွင္သည္၊ ထိုသို႔ခ်ိတ္ဆက္ေမာင္းႏွင္ရာတြင္ type 3 မ်ိဳးႏွင့္ေမာင္းႏွင္သည္။
၁။ machine gear type
၂။ chain type
၃။ belt type ၃မ်ိဳးကို အသံုးျပဳ သည္။
Automotive engးမ်ားတြင္ ဆူညံမႈႏွင့္ကုန္က်စရိတ္ေလ်ာ႔နည္းေစရန္ chain type(သို႔)belt typeကိုအသံုးမ်ားၾကသည္။
machine gear typeသည္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားၿပီး engးကို ဆူညံသံပိုထြက္ေစသည္။ထို႔အျပင္ပြတ္တိုက္မႈ (friction) ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚေသာအသံႏွင့္အပူတို႔လည္း မ်ားသည္။ထို႔အတြက္ ယခုေခတ္ကာလတြင္ ကုန္က်စရိတ္နွင့္ဆူညံသံနဲေစရန္ fibre gear ကို ထုတ္လုပ္သံုးစြဲလာၾကသည္၊သို႔ေသာ္ သက္တမ္းၾကာ႐ွည္စြာအသံုးမခံသည့္အတြက္ မၾကာခဏ လဲလွယ္ေပးရန္ေတာ႔လိုအပ္ပါသည္။ေခတ္ေဟာင္းAutomotive gasoline engးမ်ားတြင္ sparking plug မ်ားကိုမီးေပးပို႔ရန္(distributor)ႏွင့္ diesel engးအတြက္ fuel oilကိုပို႔ရန္အတြက္ (lift p/p)ကို camshaft ျဖင့္ timing အလိုက္ေမာင္းႏွင္ေပးပို႔ေစသည္(ပံုျဖင့္ ေဖာ္ျပေပးထားပါသည္)။
တခ်ိဳ႕ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားတြင္ power steering p/pကို camshaft ျဖင့္ေမာင္းႏွင္တတ္ၾကသည္။
2 stroke engးမ်ားတြင္ inlet v/v မပါ႐ွိသည့္အတြက္ camshaft သည္ exးv/v ကို timing အလိုက္ဖြင့္ေပးရန္အတြက္သာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရသည္၊တခ်ိဳ႕ေသာ 2 stroke diesel engးမ်ားတြင္ fuel oil(diesel)ေပးပို႔ရန္အတြက္ p/p(သို႔)injector မ်ားသို႔camshaft ကိုအသံုးျပဳေစ၍ ဆီေပးပို႔ၾကသည္။
engးအမ်ိဳ အစားေပၚမုူတည္၍ engးတလံုးတြင္ camshaft အေရအတြက္ ပါဝင္တည္ေဆာက္မႈသည္ မတူညီၾကေပ၊vee type(အရပ္အေခၚ "ရင္ကဲြ")တြင္ cylinder bank တဖက္တခ်က္ဆီတြင္ camshaft တေခ်ာင္းစီ ႐ွိတတ္ၾကသည္၊in line engးမ်ားတြင္ camshaft တေခ်ာင္းသာ႐ွိတတ္သည္။
ေခတ္ေဟာင္း engးမ်ားတြင္ camshaft ကိုေဘးဘက္တြင္ထား၍တည္ေဆာက္ထုတ္လုပ္ၾကသည္။ယခုေခတ္ကာလတြင္ေတာ႔ engး၏ဖြဲ႔စည္းပံုက်စ္လ်စ္ေစရန္အတြက္ camshaftမ်ားကို engး head ေပၚတြင္ထား၍ တီထြင္ထုတ္လုပ္လာၾကၿပီျဖစ္သည္၊
ထိုသို႔ေသာ camshaft ကို OHC(over head cam) ဟုေခၚသည္။engးhead ေပၚတြင္-camshaft တေခ်ာင္းတည္းပါ႐ွိလ်င္ အဆိုပါengးကို SOHC(Single Over Head Cam)ဟုေခၚၿပီး camshaft ႏွစ္ေခ်ာင္းပါ႐ွိလ်င္ DOHC(Dual Over Head Cam)ဟုေခၚသည္။ပံုတြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။
camshaft ေပၚတြင္႐ွိေသာ cam lobes(toes)မ်ားသည္
ထုတ္လုပ္သူအေပၚတြင္မူတည္၍
တည္႐ွိပံု ဒီဂရီအလိုက္ ကြာျခားၾကသည္။
camshaft တေခ်ာင္း၏ timing သည္ သက္ဆိုင္ရာ cylinder ၏ stroke အလိုက္တိက်စြာ လုပ္ေဆာင္ေပးရန္အေရးႀကီးသည္၊timing သည္ ေစာလြန္း၍လည္းမရ ေနာက္က်၍လည္းမရေပ။ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ engးတလံုးအား overhaul ျပဳလုပ္ၿပီးတိုင္း camshaftကို ျပန္လည္တပ္ဆင္ရာတြင္ - camshaft timing ကို crankshaft timing ျဖင့္ ကိုက္ညီေစရန္အလြန္အေရးႀကီးသည္။ထို႔အျပင္ အသံုးျပဳ ထားေသာ driven type ပံုစံအရ gear(သို႔)chain(သို႔)belt တို႔၏အရည္အေသြးေကာင္းမြန္ေစရန္သည္ အလြန္အေရးပါသည္။ထို႔ေၾကာင့္ engးအတြက္ထုတ္လုပ္သူမွ သတ္မွတ္ထားေသာသတ္မွတ္ kilometer (သို႔)သတ္မွတ္ running hour အတြင္း chain(သို႔)belt ႀကိဳ းအားအသစ္လဲလွယ္ေပးရန္ လိုအပ္ပါမည္။camshaftတြင္႐ွိေသာ timing chain(သို႔)timing belt ႀကိဳး ျပတ္ထြက္/ေခ်ာ္ထြက္လ်င္ engးအား ထိုးခြဲပစ္သည္အထိ ဆိုးက်ိဳ းသက္ေရာက္ေစႏိုင္သည္။
(ပံုတြင္ timing chain ႀကိဳး ခ်ိန္ညႇိရန္ႏွင့္ timing belt ႀကိဳး ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္အား ေဖာ္ျပထားပါသည္)။အခ်ိဳ႕ေသာေရေၾကာင္းသံုး 2 stroke engးမ်ားတြင္ gearbox မပါ႐ွိေသာေၾကာင့္ သေဘၤာအား ေ႐ွ႕သို႔(Ahead) သြားေစလိုလ်င္ေသာ္၄င္း၊ သို႔မဟုတ္ ေနာက္သို႔(Astern)သြားေစလိုလ်င္ေသာ္၄င္း camshaft timing degree(°) အားေျပာင္းလဲေပးျခင္းျဖင့္ အလို႐ွိသလို ေမာင္းႏွင္ေစသည္။(ထိုသို႔ေျပာင္းလဲေပးရာတြင္ fuel timing ကိုသာေျပာင္းလဲေပးသည္၊ exးv/v timing အားမေျပာင္းလဲေပးေပ။)ထိုသို႔ေသာ engးမ်ိဳးကို direct reversing engးဟု ေခၚသည္။ထုတ္လုပ္သူအေပၚမူတည္၍ camshaft ေပၚတြင္ ေနရာအသီးသီးအလိုက္ bearing မ်ား ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္ထားၾကသည္။ႀကီးမားေသာ engးႀကီးမ်ားတြင္ အဆိုပါ bearing အသီးသီးသို႔ lube oil(အင္ဂ်င္ဝိုင္)အဆက္မျပတ္ေရာက္႐ွိေစရန္အတြက္ type အမ်ိဳးမ်ိဳး တီထြင္ထုတ္လုပ္ထားၾကသည္။engးအား overhaul ျပဳလုပ္ၿပီးတိုင္း camshaft အားျပန္လည္ထည့္သြင္းတပ္ဆင္ရာတြင္ အဆိုပါ bearing မ်ား သန္႔႐ွင္းေနေစေရးသည္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ cam lobes(toes) မ်ားတြင္ တခုခ်င္းစီ၏ အနိမ္႔အျမင့္ ညီညာမႈႏွင့္ camshaft တေခ်ာင္း လိမ္ေကာက္မႈ႐ွိမ႐ွိကိုလည္း စစ္ေဆးေပးရပါမည္။
exး = exhaust
inး = inlet
v/v = valve
p/p = pump
engး = engine
inး = inlet
v/v = valve
p/p = pump
engး = engine
Credit
@@ခါးခါး@@
@@ခါးခါး@@
Goodluck