Hybrid systemအေျကာင္း ႏွင့္ Hybrid
ကားေတြျပဳျပင္တဲ့အခါ safetyအေနနဲ ့ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္မ်ား
service pointမ်ားကိုလည္းသိရန္လိုအပ္ပါတယ္
ကားေတြျပဳျပင္တဲ့အခါ safetyအေနနဲ ့ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္မ်ား
service pointမ်ားကိုလည္းသိရန္လိုအပ္ပါတယ္
Hybrid Vehicleရဲ ့ driving Methodမွာဆိုရင္wheel
ဘီးေတြ လည္ပတ္ရန္အတြက္ motor နဲ ့Engineႏွစ္မ်ိဳးစလံုးျဖစ္
ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ပါတယ္။ Electricity pathမွာဆိုရင္HV Battery
မွinverterကေန လ်ွစ္စစ္အားျဖင့္ motorကို ေမာင္းႏွင္ျပီးwheel
ေတြကိုလည္ပတ္ ေစပါတယ္။ Mechanical pathအေနနဲ ့
Engine >> Transmission >>Motorကေန wheelကိုလည္ပတ္ေစပါတယ္ Hybrid ကားေတြဟာgasolineတစ္မ်ိဳးနဲ ့သာေမာင္းႏွင္ ႏိုင္ျပီးbatteryကို
service rechargeျပန္လုပ္ေပးရန္ မလိုအပ္ပါဘူး
battery charge drop batteryအားနည္းေနလ်ွင္ Engine
ကိုေမာင္းႏွင္ျပီး generatorကေန batteryကို အားျပန္သြင္းလို ့
ရပါတယ္ ေနာက္ျပီး Regenerative brake စနစ္ကိုအသံုးျပဳထားတဲ့အတြက္ brakeနင္းတဲ့အခ်ိန္တိုင္း HV battery ကို အားျပန္ဝင္ေစပါတယ္ ။
ဘီးေတြ လည္ပတ္ရန္အတြက္ motor နဲ ့Engineႏွစ္မ်ိဳးစလံုးျဖစ္
ေမာင္းႏွင္ႏိုင္ပါတယ္။ Electricity pathမွာဆိုရင္HV Battery
မွinverterကေန လ်ွစ္စစ္အားျဖင့္ motorကို ေမာင္းႏွင္ျပီးwheel
ေတြကိုလည္ပတ္ ေစပါတယ္။ Mechanical pathအေနနဲ ့
Engine >> Transmission >>Motorကေန wheelကိုလည္ပတ္ေစပါတယ္ Hybrid ကားေတြဟာgasolineတစ္မ်ိဳးနဲ ့သာေမာင္းႏွင္ ႏိုင္ျပီးbatteryကို
service rechargeျပန္လုပ္ေပးရန္ မလိုအပ္ပါဘူး
battery charge drop batteryအားနည္းေနလ်ွင္ Engine
ကိုေမာင္းႏွင္ျပီး generatorကေန batteryကို အားျပန္သြင္းလို ့
ရပါတယ္ ေနာက္ျပီး Regenerative brake စနစ္ကိုအသံုးျပဳထားတဲ့အတြက္ brakeနင္းတဲ့အခ်ိန္တိုင္း HV battery ကို အားျပန္ဝင္ေစပါတယ္ ။
Hybrid ကားတစ္စီးရဲ ့အဓိက အေရးျကီးဆံုး အစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့ HV battery inverter
Engine Hybrid Transaxle တို ့ျဖစ္ပါတယ္
Toyota Hybrid ကားေတြမွာဆို 1NZ -FXE engine
သည္ IN line 4 cylinder 16 valve DOHCအမ်ိဳးစားေတြနဲ ့
ေတြ ့ျပီး 1NZ -FXE engineမွာ X သေကၤတသည္
ATKINSON CYCLE အမ်ိဳးစားျဖစ္တယ္လို ့ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္
Toyota Hybrid battery သည္ Nickel Metal Hydride
(Ni-MH ) batteryအမ်ိဳးအစားကိုအသံုးျပဳထားျပီ 201.6 voltage ထြက္ပါတယ္ ။ 1.2 V × 6 cell×28 Module=
168 cells = 201.6V
HV Batteryမွာပါဝင္တဲ့အဓိကအစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့
Current sensor Resister Battery ECU
Battery module Service plug SMR3
SMR2 SMR1 ( system main relay) တို ့ျဖစ္ပါတယ္
Engine Hybrid Transaxle တို ့ျဖစ္ပါတယ္
Toyota Hybrid ကားေတြမွာဆို 1NZ -FXE engine
သည္ IN line 4 cylinder 16 valve DOHCအမ်ိဳးစားေတြနဲ ့
ေတြ ့ျပီး 1NZ -FXE engineမွာ X သေကၤတသည္
ATKINSON CYCLE အမ်ိဳးစားျဖစ္တယ္လို ့ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္
Toyota Hybrid battery သည္ Nickel Metal Hydride
(Ni-MH ) batteryအမ်ိဳးအစားကိုအသံုးျပဳထားျပီ 201.6 voltage ထြက္ပါတယ္ ။ 1.2 V × 6 cell×28 Module=
168 cells = 201.6V
HV Batteryမွာပါဝင္တဲ့အဓိကအစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့
Current sensor Resister Battery ECU
Battery module Service plug SMR3
SMR2 SMR1 ( system main relay) တို ့ျဖစ္ပါတယ္
Hybrid systemရဲ ့Inverter Assembly ရဲ ့လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကေတာ့ Inverterသည္ DC ကေန AC
High Voltageကိုေျပာင္းေပးျပီးVariable voltage systemမွာဆို ရင္ DC 200v steppedကေန Max: 500V
အထိေျပာင္းေပးပါတယ္ DC 500V အားသည္ Generator motor ကိုအားဝင္ျပီးလည္္ေစပါတယ္ ။ DC to DC
Converterစနစ္မွာ DC 200V stepped down DC12V
ကိုေျပာင္းေပးပါတယ္။
High Voltageကိုေျပာင္းေပးျပီးVariable voltage systemမွာဆို ရင္ DC 200v steppedကေန Max: 500V
အထိေျပာင္းေပးပါတယ္ DC 500V အားသည္ Generator motor ကိုအားဝင္ျပီးလည္္ေစပါတယ္ ။ DC to DC
Converterစနစ္မွာ DC 200V stepped down DC12V
ကိုေျပာင္းေပးပါတယ္။
Brake system မွာဆိုရင္လည္း ECB electricallyနဲ ့
brakeကို controlလုပ္သလို Hydraulic brake pressureစနစ္ကိုလည္း အသံုးျပဳပါတယ္
Hydraulic brake pressure ဆိုတာ Vehicle Condition
ကို Skid control ECU ကေန သတင္းအခ်က္အလက္ယူျပီး
HV ECU သို ့signalေပး ပို ့ျပီး Regenerative brake
စနစ္ျဖစ္အလုပ္လုပ္ေစပါတယ္ ။ Auxiliary battery ဆိုတာ
Headlight Audio ECU စသည့့္အရာေတြကို Auxiliary
battery ( 12 V )ကေန power supplyေပးပါတယ္
brakeကို controlလုပ္သလို Hydraulic brake pressureစနစ္ကိုလည္း အသံုးျပဳပါတယ္
Hydraulic brake pressure ဆိုတာ Vehicle Condition
ကို Skid control ECU ကေန သတင္းအခ်က္အလက္ယူျပီး
HV ECU သို ့signalေပး ပို ့ျပီး Regenerative brake
စနစ္ျဖစ္အလုပ္လုပ္ေစပါတယ္ ။ Auxiliary battery ဆိုတာ
Headlight Audio ECU စသည့့္အရာေတြကို Auxiliary
battery ( 12 V )ကေန power supplyေပးပါတယ္
Hybrid Throttle body (ETCS-i ) စနစ္မွာ
leverနင္းလိုက္တဲ ့အခါ Accelerator pedal position sensor ကေန HV ECU ကို signalေပးပို ့တယ္ HV
ECU ကေန Engine ECU ကိုSignalျပန္ေပးပို ့ျပီးရရိွလာတဲ ့
အခ်က္အလက္ေပၚ မူတည္ျပီး Engine ECU က Throttle motor ကိုလည္ပတ္ေစ ျပီးthrottle valveကို အဖြင့္အပိတ္ျပဳလုပ္ေစပါတယ္ ။
Cooling systemမွာဆို Radiatorရဲ ့လုပ္ေဆာင္ခ်က္က
Enginrတစ္ခုထဲအတြက္မဟုတ္ပါဘူး Inverterအတြက္လည္းပါဝင္ပါတယ္။ Hybrid ကားမွာရိွတဲ ့
power cable ေတြ battery wires harness /
conectorေတြဟာ orange colourေတြျဖစ္ပါတယ္
Hybrid systemရဲ ့Fuel tankေတြကိုလည္းအေငြ ့ပ်ံျခင္း
ကိုေလ်ာ့ခ်ေစတဲ ့နည္းစနစ္ကိုအသံုးျပဳထားပါတယ္
Enginrတစ္ခုထဲအတြက္မဟုတ္ပါဘူး Inverterအတြက္လည္းပါဝင္ပါတယ္။ Hybrid ကားမွာရိွတဲ ့
power cable ေတြ battery wires harness /
conectorေတြဟာ orange colourေတြျဖစ္ပါတယ္
Hybrid systemရဲ ့Fuel tankေတြကိုလည္းအေငြ ့ပ်ံျခင္း
ကိုေလ်ာ့ခ်ေစတဲ ့နည္းစနစ္ကိုအသံုးျပဳထားပါတယ္
တစ္ခ်ိဳ ့Hybrid ကားေတြမွာဆ္ို fuel tankမွာ Sub -tankတစ္ခုတပ္ဆင္ထားျပီး fuel tankရဲ ့အတြင္းဘက္မွာ
fuel pump နဲ ့Fuel sender guageကိုတပ္ဆင္
ထာပါတယ္ ။တစ္ကယ္လို ့pump သို ့မဟုတ္ fuel sender
guageမွာျပစ္ခ်က္ရိွလို ့ျပဳျပင္မယ္ဆိုရင္ေတာင္ fuel tankမွ
pump ေတြ fuel sender guageေတြကိုဖယ္ထုတ္လို ့မရပါဘူး tank assembly တစ္ခုလံုးကိုအစားထိုးလဲလွယ္
ေပးရပါတယ္ ။
Hybrid Transaxle system
P112 type transaxleစနစ္ကိုအသံုးျပဳထားတဲ့Hybrid
ကားေတြမွာ P112 type ရဲ ့အဓိကအစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့
- MG1 ( motor generator 1)
- MG2 ( motor generator 2 )
- power dividing mechanism
( planeyary gear အမ်ိဳးအစား)
- Reduction Mechanism စသည့္အစိတ္အပိုင္းေတြျဖစ္ပါတယ္
P112 type transaxleစနစ္ကိုအသံုးျပဳထားတဲ့Hybrid
ကားေတြမွာ P112 type ရဲ ့အဓိကအစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့
- MG1 ( motor generator 1)
- MG2 ( motor generator 2 )
- power dividing mechanism
( planeyary gear အမ်ိဳးအစား)
- Reduction Mechanism စသည့္အစိတ္အပိုင္းေတြျဖစ္ပါတယ္
Hybrid transaxle p112typeအမ်ိဳးစားမွာဆို Flud type သည္ ATF အမ်ိဳးစားျဖစ္ျပီး 3.8 Liters ေလာက္ထည့္ေပးရပါတယ္ ။ P112typeအမ်ိဳးစားကေတာ့
planetary gear , Chain drive sprocket , MG2
MG1 စသည္တို ့ျဖင့္ ဖြဲ ့စည္းတည္ေဆာက္ထားပါတယ္ ။
MG 1 ( motor generator ) ၏ အဓိကလုပ္ေဆာင္ခ်က္
ႏွစ္ခ်က္ကေတာ့ Main operationမွာဆို Generatorအျဖစ္လုပ္ေဆာင္ျပီး Engine startingအေျခေနမွာ starteအေနျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ေပးပါတယ္။ MG2 ( motor generator )
သည္ driving အေျခေနမွာ Main power ကေန Engine
power (starting off အေျခေနျဖစ္ျပီး)
ဘရိတ္အုပ္တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ Kinetic Energy ကေန Electrical Energy အျဖစ္သို ့ကူးေျပာင္းေစပါတယ္ ။
MG 1 , MG 2 ႏွစ္ခုလံုးရဲ ့အဓိကအစိတ္အပိုင္းေတြကေတာ့
stator coil နဲ ့Rotorတို ့ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ MG 1 နဲ ့MG 2 ရဲ ့rotor direction speed, positionကိုစံုစမ္းရန္အတြက္ transaxleမွာ MG1 နဲ ့MG2 အတြက္ speed sensorတစ္လံုးစီတပ္ဆင္ထားပါတယ္ ။
**** Service pointအေနနဲ ့ေတာ့
Airconitionigစနစ္မွာ compressor oilကို
ND oil11 ကလြဲလို ့တစ္ျခားoilအမိ်ဳးစားမ်ားကိုအသံုးမျပဳပါနဲ ့
High voltage wire harnessေတြ ရဲ ့resistanceကို
တိုင္းတာမယ္ဆို megohmeterကိုသာအသံုးျပဳရပါမည္
Megohmeterကိုအသံုးျပဳတဲ့အခါ Range ကို 500V rangeမွာသာထားျပီးတိုင္းတာပါ
တိုင္းတာမယ္ဆို megohmeterကိုသာအသံုးျပဳရပါမည္
Megohmeterကိုအသံုးျပဳတဲ့အခါ Range ကို 500V rangeမွာသာထားျပီးတိုင္းတာပါ
အကယ္၍ scale ကို 1000V rangeမွာထားျပီးတိုင္းတာအသံုးျပဳ ခဲ့မယ္ဆို ကားမွာရိွတဲ ့electrical circuit အစိတ္အပိုင္းေတြ breakdownျဖစ္သြားလိမ့္မယ္ ။
Hybrid ကားေတြရဲ ့standard ohm ( 2- 10Mohm)
Hybrid ကားေတြရဲ ့standard ohm ( 2- 10Mohm)
Hybrid ကားေတြျပဳျပင္ေတာ့မယ္ဆို ပထမဆံုးျပဳလုပ္ရမည့္ရာေတြကေတာ့
- power mode ကို offထားမယ္
- key slotကို ဖယ္ထုတ္ထားမယ္
- Auxiliary battery ရဲ ့အႏႈတ္ေခါင္းကိုျဖဳတ္ထားပါ
- 1000V အားခံႏိုင္တဲ ့လက္အိတ္ေတြကိုအသံုးျပဳပါ
- HV battery ရဲ ့Service plugကို ပိတ္ထားရမည္
HV batteryသည္ ကားရဲ ့rear seatေအာက္မွာရိွပါ
တယ္ battery ရဲ ့ဘယ္ဘက္ေထာင့္မွာ လိေမၼာ္ေရာင္
service plugရိွပါတယ္
- key slotကို ဖယ္ထုတ္ထားမယ္
- Auxiliary battery ရဲ ့အႏႈတ္ေခါင္းကိုျဖဳတ္ထားပါ
- 1000V အားခံႏိုင္တဲ ့လက္အိတ္ေတြကိုအသံုးျပဳပါ
- HV battery ရဲ ့Service plugကို ပိတ္ထားရမည္
HV batteryသည္ ကားရဲ ့rear seatေအာက္မွာရိွပါ
တယ္ battery ရဲ ့ဘယ္ဘက္ေထာင့္မွာ လိေမၼာ္ေရာင္
service plugရိွပါတယ္
- plug ပိတ္ျပီးရင္ ငါးမိနစ္ သို ့မဟုတ္ ဆယ္မိနစ္ ေစာင့္ပါ
capacitor ေတြထဲမွာလ်ွပ္စစ္အားေတြရိွေနေသးလို ့ပါ
- Inveter terminal voltageသည္ zero voltျဖစ္ေနရမည္ voltage checkလုပ္ျကည့္ပါ
3phase ျကိဳးႏွစ္ခုကို voltageတိုင္းျကည့္ပါ zero voltျဖစ္
ေနရမည္ 3 pharse နဲ ့body groungကို voltageတ္ုင္းျကည့္ zero voltျဖစ္ေနရပါမည္
capacitor ေတြထဲမွာလ်ွပ္စစ္အားေတြရိွေနေသးလို ့ပါ
- Inveter terminal voltageသည္ zero voltျဖစ္ေနရမည္ voltage checkလုပ္ျကည့္ပါ
3phase ျကိဳးႏွစ္ခုကို voltageတိုင္းျကည့္ပါ zero voltျဖစ္
ေနရမည္ 3 pharse နဲ ့body groungကို voltageတ္ုင္းျကည့္ zero voltျဖစ္ေနရပါမည္
High voltage area အတြင္းserviceျပဳလုပ္တဲ့အခါ
Insulated Vinyl tapeနဲ ့ျပဳလုပ္ထားတဲ ့toolေတြကိုသာအသံုးျပဳသက့္ပါတယ္
Hybrid system service point Safety ကို
ပံုနဲ ့လည္းေဖာ္ျပထားပါတယ္
ပံုနဲ ့လည္းေဖာ္ျပထားပါတယ္
Crefit
PyaePhyo
Thanks For Reading
PyaePhyo
Thanks For Reading
Goodluck